Jean-Francois Christiaens

13 MRT 2018

Geflopt concept: Peugeot 2008 Hybrid Air, de hybride op lucht

Vijf jaar geleden toonde Peugeot deze 2008 Hybrid Air als conceptcar op het salon van Genève. Onder het klassieke koetswerk huisde een revolutionaire hybride aandrijflijn zonder batterij. Vanaf 2016 zou hij op de markt komen. Maar waar is hij vandaag?

Conceptcars op autosalons zien er meestal nogal futuristisch uit. Dat was in 2013 niet het geval bij deze 2008 Hybrid Air. Het futuristische was de aandrijflijn: een hybride zonder batterijen.

Hydraulisch

Een hybride aandrijving betekent namelijk niet noodzakelijk een elektromotor. Officieel betekent “hybride” gewoon dat de aandrijving minstens twee verschillende energiebronnen gebruikt. In de praktijk gaat het inderdaad meestal om een elektromotor, gevoed door een batterij, die de klassieke verbrandingsmotor ondersteunt. PSA zag de oplossing hydraulisch, met technologie die “Hybrid Air” heette.

Energie recupereren

Op papier klonk het goed: een reservoir met perslucht bewaart via een pomp de energie die bij het remmen verloren gaat. Een hydraulische motor geeft de druk dan “gratis” terug  aan de verbrandingsmotor bij stevige acceleraties. Op die manier is er geen dure, grote en zware batterij nodig. Ideaal voor compacte auto’s dus.

Snelladen

Het persluchtreservoir bewaart niet zoveel energie als een batterij, maar wordt wel een stuk sneller gevuld. Volgens PSA ideaal in stadsverkeer, waar je vaak afremt en weer optrekt. De Fransen spraken zelfs van een 45% lager brandstofverbruik in de stad met behulp van de Hybrid Air-technologie.

Verleiden?

Waarom deze revolutionaire en relatief betaalbare technologie, die volgens PSA in 2016 op de markt moest komen, er vandaag nog steeds niet is? Omdat de Fransen ze in 2013 vooral wilden aanbieden aan… concurrenten. Ze wilden een andere constructeur doen zwichten voor de technologie die het samen met Bosch ontwikkelde. PSA kon zo de kosten delen, omdat het toen niet de middelen had om alles alleen te doen.

Mild hybrid

Bovendien klonk het allemaal veelbelovend in 2013, toen hybrides nog grote, dure batterijen nodig hadden. Intussen zijn er mild hybrids op de markt. Wat PSA met perslucht wilde doen, biedt Suzuki bijvoorbeeld vandaag aan met een batterij die amper groter is dan een smartphone en die zich onder de passagiersstoel bevindt. De batterij laadt snel op bij het remmen en geeft een extra duwtje bij het accelereren dankzij een stevigere alternator-starter.

Chinese hoop?

Dongfeng, PSA’s Chinese aandeelhouder, leek de technologie even te willen invoeren op de gigantische Chinese markt. Maar de premies die China toewijst voor “hernieuwbare” technologie waren alleen bedoeld voor elektrische modellen. En dus niet voor de Hybrid Air. Viel daarmee finaal het doek?

Advertentie
Advertentie
Advertentie