all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/3

Geflopt model: Ford Probe, wie herinnert zich die nog?

<span>Ford verwachtte er veel van: de Probe moest de Capri van de jaren ’90 worden. Hij moest wedijveren met Japanse referenties van die tijd (Toyota Supra, Nissan 200 SX…) en zelfs de Mustang vervangen. Dat was ongetwijfeld te veel voor één enkele auto…</span>

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

22 April 2020

Advertentie

20200422122144ford1.jpg

Na een eerste generatie van de Probe, die nog uit Europa werd weggehouden, stak de tweede generatie in 1994 van wal op het Oude Continent. Hij deelde zijn basis met de Mazda MX-6 en was behoorlijk traditioneel: voorwielaandrijving, 2+2 zitplaatsen, een viercilinder, een V6 en tot 165 pk. Voor een model dat de rustieke achterwielaangedreven Mustang met zijn vette V8 moest vervangen was de technische fiche niet bepaald aantrekkelijk.

20200422122142ford2.jpg

De Probe was nochtans geen slechte auto om mee te rijden. Hij stuurde gezond en comfortabel en genoot bovendien een rijkelijke uitrusting: elektrische stoelen, leder, airconditioning, airbags, elektrisch verwarmde buitenspiegels enzovoort. Maar ondanks zijn kwaliteiten op de weg en zijn mooie lijn slaagde de Probe er nooit in om de Europeaan te verleiden. In 1998, na een carrière die bij ons teleurstellend was maar in Noord-Amerika behoorlijk succesvol, besliste Ford om de stekker eruit te trekken. Hij werd een jaar later vervangen door de Cougar, die niet zo veel meer succes wist te boeken.

20200422122144ford3.jpg
Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie