Bert Troubleyn

22 NOV 2019

Getest: Seat Mii Electric, de doorbraak?

De elektrische versie van de Seat Mii heeft een comfortabel rijbereik, is goed uitgerust en is onder de juiste omstandigheden verkrijgbaar voor minder dan 15.000 euro. Zal hij de doorbraak van de elektrische auto voor particulieren forceren?

Advertentie
Advertentie

In 2020 verandert de fiscaliteit voor bedrijfswagens vrij ingrijpend in België. Een en ander zal ertoe leiden dat elektrische en ‘echte’ plug-inhybride auto’s hoogstwaarschijnlijk sterk aan populariteit zullen winnen in de wagenparken van ondernemingen. Maar volledig elektrische auto’s zijn vaak wel nog te duur voor particuliere klanten. De Seat Mii Electric lijkt daar eindelijk komaf mee te maken zonder dat je daarom opgezadeld zit met een beperkt rijbereik of extreem lange laadtijden.

20191122105635seat-mii-electric-034l.jpg

Voor snelle Vlaamse beslissers

Met zijn officiële instapprijs van 21.190 euro wordt de Mii al voor heel wat budgetten toegankelijk. Dankzij de combinatie van een paar fikse commerciële kortingen van Seat en (in Vlaanderen) een aankooppremie voor elektrische auto’s (voor bestelbonnen getekend voor 31 december 2019) kan dit bedrag zakken naar minder dan 15.000 euro. Zo wordt de elektrische auto dus toegankelijk voor particulieren.

20191122105634seat-mii-electric-016l.jpg

260 kilometer

En dat betekent niet dat je daarmee genoegen moet nemen met verouderde techniek of een rijbereik dat nauwelijks volstaat om naar de supermarkt te gaan. Onder de achterbank en in de middentunnel van de Mii Electric ligt een batterij van 36 kWh, waarvan 32,2 kWh ook echt bruikbaar is. Dat volstaat voor een WLTP-rijbereik van 260 kilometer, veel meer dan wat dit soort stadsauto’s op een dag rijdt. In plaats van één keer per week met je auto te gaan tanken, hang je deze elektrische Mii gewoon ‘s avonds aan een laadpaal zodat je elke dag weer een volle ‘tank’ hebt. Geen laadpaal voor de deur en geen eigen garage of oprit waar je kan laden? In Vlaanderen kan je via de website www.paalvolgtwagen.be vragen om (gratis) een openbare laadpaal voor je deur of in de omgeving van je woonplaats te laten installeren.

20191122105635seat-mii-electric-057l.jpg

Weg van de snelweg

Wij mochten de Mii Electric gaan testrijden in Madrid – jawel, de ironie van een vliegtuigreis om een uitstootvrije auto te gaan testen ontgaat ons ook niet… Een parcours dat ons via allerlei snelwegen ver van de stad bracht en daarna terug en doorheen het centrum bracht aan het licht dat het WLTP-rijbereik van 260 kilometer perfect haalbaar is als je van de snelweg wegblijft. Bij hogere snelheden begint het rijbereik heel snel te zakken aangezien de Mii Electric zoals bijna alle elektrische auto’s geen versnellingsbak heeft om het toerental te drukken. Op buitenwegen, zelfs met forse hoogteverschillen, bleef het rijbereik dan weer verrassend lang stabiel. We hebben daarbij op geen enkel moment het gaspedaal gespaard of een van de twee eco-standen ingeschakeld, die in toenemende mate het vermogen afknijpen en de verwarming uitschakelen. Na dit gemengde parcours kwamen we uit op een gemiddeld verbruik (volgens boordcomputer) van 15,4 kWh/100 km, wat nog steeds betekent dat je meer dan 200 kilometer per laadbeurt kan rijden. Met een iets voorzichtiger rijstijl moet de beloofde 260 kilometer vlot haalbaar zijn en in de stad kan je daar nog boven komen.

20191122105636seat-mii-electric-061l.jpg

Vlot

En als je rijbereik dan toch opgesoupeerd is en je nog meer moet rijden die dag? Dan kan de Mii laden aan een gelijkstroompaal (CCS) waar hij maximaal 40 kW aan vermogen uit haalt, genoeg om op 1 uur tijd 80 procent van zijn rijbereik te recupereren. Laden via het net (wisselstroom) kan via de meegeleverde mobiele connector aan een huishoudstopcontact aan 2,3 kW (een dikke 13 uur) of aan een laadpunt met 32A (4 uur). Daarna staan de volle 83 pk en – vooral – 212 Nm weer tot je beschikking, wat ruim voldoende is om met het vlottere verkeer mee te kunnen. We geven nog mee dat Seat zoals de meeste constructeurs van elektrische auto’s een eigen app heeft ontwikkeld waarmee je van op afstand de laadstatus en het rijbereik van de batterij kan opvragen, het laden kan starten of onderbreken, de auto kan ver- of ontgrendelen en het interieur kan koelen of verwarmen, zodat je ’s zomers in een frisse wagen instapt of ’s winters nooit meer ruiten moet krabben voor het vertrek.

20191122105636seat-mii-electric-064l.jpg

Ons verdict

De Seat Mii Electric kan door een combinatie van commerciële tegemoetkomingen van de invoerder en een overheidspremie (in Vlaanderen, mits bestelbon getekend voor 31 december van dit jaar) zijn aankoopprijs zien zakken tot minder dan 15.000 euro. Daarvoor krijg je een goed uitgeruste elektrische auto met een volwaardig rijbereik van 260 kilometer en een voldoende krachtige snellaadfunctie (0 naar 80 procent in 1 uur). Dit zou weleens de eerste echt interessante elektrische auto voor particulieren kunnen worden…

20191122105636seat-mii-electric-025l.jpg

Advertentie
Advertentie
Advertentie