Jean-Francois Christiaens

7 JAN 2021

Hybrides: welke technologie kies je best?

Tegenwoordig kom je het woord “hybride” op bijna elke auto tegen. Hoe geraak je daar nog wijs uit? En welke technologie kies je best voor je eigen nieuwe auto?

20210107074542hybride.jpg

Een paar jaar geleden was hybridisering nog het voorrecht van een heel klein aantal heel specifieke modellen, maar vandaag is ze algemeen goed geworden in de autosector. De kans is dus heel groot dat je volgende wagen een hybride wordt. Maar let op: de ene hybride is de andere niet. Daarom deze kleine opfrisbeurt.

Grote familie

Doorgaans betekent het etiket ‘hybride’ dat een aandrijflijn een beroep doet op minstens twee verschillende energiebronnen om te kunnen functioneren. In de autosector gaat het heel vaak om een fossiele bron (een benzine- of dieselmotor) en een elektrische bron. In grote lijnen kunnen we drie grote families van hybride aandrijflijnen onderscheiden: milde hybrides, hybrides en plug-inhybrides.

1. Milde hybrides

20210107074445hybride.jpg

Wat is dit?Dit is de ‘minimale dienstverlening’ van de hybridisering, ook wel gekend als microhybride of lichte hybride. In grote lijnen gaat het om een geëvolueerd Stop&Start-systeem dat is gekoppeld aan een kleine batterij (doorgaans met een inhoud van zo’n 0,5 kWh).
Wat is het voordeel?

Deze relatief betaalbare techniek maakt het mogelijk om de verbrandingsmotor uit te schakelen terwijl de auto rijdt. Maar dat kan doorgaans wel enkel bij lage snelheden en in vrijloop.

Bovendien geeft een milde hybridisering de verbrandingsmotor een kleine elektrische duw in de rug bij het optrekken. Op die manier rijdt de auto wat soepeler en daalt het verbruik heel lichtjes. Het verbruiksverschil met een vergelijkbare gewone verbrandingsmotor blijft echter heel beperkt. Reken op zo’n 10 procent.

2. Hybrides

20210107074446hybride.jpg

Wat is dit?

Er bestaan vele verschillende hybride oplossingen. In grote lijnen kunnen we echter zeggen dat de batterij iets meer stroom kan opslaan (zo’n 1,5 kWh) en dat de elektromotor iets krachtiger is.

Wat is het voordeel?

In vergelijking met een milde hybride kan een hybride auto zijn verbrandingsmotor veel vaker uitschakelen, en dat niet alleen bij het vertragen of in vrijloop. De elektromotor kan hier bovendien onder bepaalde omstandigheden over heel korte afstanden de auto op zijn eentje aandrijven.

In de praktijk is de daling van het verbruik (en van de gehomologeerde CO2-uitstoot) gevoelig groter dan met een milde hybride. Maar hetzelfde geldt ook voor de meerprijs in vergelijking met een niet-hybride aandrijflijn.

3. Plug-inhybrides

20210107074524hybride.jpg

Wat is dit?

Een plug-inhybride wagen van zijn kant heeft een batterij met een veel grotere opslagcapaciteit aan boord. Het formaat van die accu verschilt per model, maar doorgaans is ze 13 à 15 kWh groot. Omdat dit te veel is om puur op te laden met de stroom die kan worden gerecupereerd wanneer de auto vertraagt (zoals een klassieke hybride doet), moet deze batterij zo vaak mogelijk via het stopcontact worden opgeladen.

Wat is het voordeel?

Met deze oplossing kan je tussen elke laadbeurt aan het stroomnetwerk zo’n 40 kilometer lang puur elektrisch rijden. Of de elektrisch gereden delen van je trajecten worden talrijker en langer dan met een conventionele hybride. Het gevolg is een echt laag reëel verbruik, zeker wanneer je vaak korte trajecten aflegt en veel oplaadt.

Deze technologie brengt echter een fors meergewicht met zich mee en het verbruik kan heel snel oplopen als je verzuimt om regelmatig de batterij op te laden. De kost van de technologie is bovendien veel hoger. Tot slot word je vaak ook met extra praktische beperkingen geconfronteerd, zoals bijvoorbeeld een kleinere koffer.

Op zoek naar een hybride wagen?

Ben jij op zoek naar een hybride wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor hybride wagens nu hier:

Advertentie
Advertentie
Advertentie