Jean-Francois Christiaens

16 SEP 2019

Iconen van toen: de eerste Ferrari, die geen Ferrari was…

De Ferrari’s van vandaag zijn uitgerust met bijzonder vrijgevige motoren met explosieve prestaties, maar dat is niet altijd zo geweest. De oorsprong van het merk is namelijk vrij bescheiden en begint met dit model, dat rechtstreeks was afgeleid van een… Fiat: de Auto Avio Construzioni 815.

Enzo Ferrari was altijd al gepassioneerd door auto’s en dan vooral door autosport. Vanaf de jaren 1920 wist hij zich te onderscheiden als Alfa Romeo-rijder. Hij kon goed sturen, maar misschien niet goed genoeg om op het hoogste niveau te schitteren. In de jaren 1930 veranderde Ferrari het geweer van schouder en in 1933 richtte hij de Scuderia Ferrari op. Dat werd het officiële team van de racewagens van Alfa Romeo.

20190916093625aac1.jpg

Verboden eigen naam te gebruiken

In 1938 zetten de spanningen in Italië Benito Mussolini ertoe aan om Alfa Romeo in te lijven. De dictator wilde gebruik maken van het industriële materieel van het merk om een bijdrage te kunnen leveren aan de oorlogsinspanningen. Enzo Ferrari besloot op dat moment het schip te verlaten. Hij was daardoor verplicht een schadevergoeding te betalen en mocht ook 4 jaar lang geen auto’s meer bouwen onder zijn naam.

20190916093625aac2.jpg

Mini-8-cilinder

In 1939 richt hij gewapend met een handvol topingenieurs AAC op, voor Auto Avio Construzioni. Het bedrijf assembleert vliegtuigonderdelen en machines. In 1940 krijgt hij een bestelling van twee auto’s van Lotario Rangoni, markies van Modena, amateurcoureur en, vooral, in het bezit van een comfortabel fortuin. Op die manier ontstaat de Auto Avio Construzioni 815. De auto is ontwikkeld op basis van een Fiat 508 Balilla, maar de Ferrari-versie is krachtiger omdat ze… twee motoren van Fiat gebruikt. De twee achter elkaar opgestelde viercilinders vormen zo een achtcilinder in lijn met een cilinderinhoud van… 1,5 liter.

20190916093627aac3.jpg

Pauze

De door Touring ontworpen auto heeft voor zijn tijd een opmerkelijk design, maar hij kon zijn prestatievermogen nooit laten zien in de autosport: de oorlog beëindigde de carrière van de auto, waarvan slechts twee exemplaren zijn gemaakt. In 1947 onthulde Enzo Ferrari, die dan wel weer zijn eigen naam mocht gebruiken, de Ferrari 125 met een huiseigen V12, die al snel aan de basis zou liggen van de eerste successen van het merk. En zo begon het verhaal pas echt…
Advertentie
Advertentie
Advertentie