of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/4

In deze elektrische Mercedes-bus zit een revolutionaire batterij

Het is de eerste batterij voor massaproductie met vaste elektrolyt.

Geschreven door Bert Troubleyn

29 September 2020

Advertentie

20200929081449daimlerbatterie(1).jpg

Net nu Tesla op zijn Battery Day zijn nieuwe generatie lithium-ionbatterijen met verbeterde cellen heeft voorgesteld, pakt Daimler (moederhuis van Mercedes) uit met een stadsbus met een batterij met vaste elektrolyt. Dit soort solid state-batterij wordt door veel specialisten gezien als de volgende stap, na de huidige lithium-ionbatterij met vloeibare elektrolyt. Het belang ervan mag dus niet worden onderschat.

20200929081450daimlerbatterie(4).jpg

Om het met de woorden van Daimler zelf te zeggen: “Deze batterijen hebben een zeer grote energiedichtheid – ongeveer 25 procent groter dan de volgende generatie traditionele lithium-ionbatterijen met vloeibare elektrolyt”. Naast de grotere energiedichtheid zou dit nieuw soort batterij ook een grotere thermische stabiliteit kennen waardoor ze sneller kan opladen. Bovendien werkt de accu zonder het controversiële bestanddeel kobalt, dat soms in conflictgebieden of met behulp van kinderarbeid wordt ontgonnen.

20200929081450daimlerbatterie(2).jpg

De stadsbus met de naam eCitaro G krijgt een accu van 441 kWh die goed is voor een rijbereik van “tot 220 kilometer onder gunstige omstandigheden met matige vereisten qua snelheid, hellingen en belading in combinatie met gewone weersomstandigheden. In de winter met de verwarming ingeschakeld geraakt de eCitaro G een indrukwekkende 170 kilometer ver”. Het laadvermogen ligt op 300 kW, en hoewel Daimler zelf geen laadtijd opgeeft, zou dit in theorie goed moeten zijn voor snelladen van 0 naar 80 procent in een uur tot anderhalf uur.

20200929081450daimlerbatterie(3).jpg

Daimler belooft dat de elektrische eCitaro-bus van de huidige generatie met klassieke lithium-ioncellen heel eenvoudig kunnen worden omgebouwd met de nieuwe generatie van de batterij. De nieuwe eCitaro G is bovendien ook nog steeds verkrijgbaar met klassieke lithium-ionbatterijen, maar dan blijft de opslagcapaciteit beperkt tot 396 kWh. Daimler verklapt voorlopig nog geen prijzen of lanceringsdatum voor de nieuwe batterij…
Bert
							Troubleyn

Bert Troubleyn

Advertentie