Bruno Wouters

5 SEP 2013

Inschrijvingen augustus 2013: Wat gebeurt hier?

 

16% minder inschrijvingen in augustus van dit jaar! Was de zomer dan niet mooi genoeg? Er waren 2075 inschrijvingen, tegenover 2478 in 2012, dat is een enorme achteruitgang. Bij de eerste tien constructeurs gaat enkel KTM (+22%) vooruit. Piaggio neemt opnieuw de leiding over (-10%), voor Honda (-2%), Yamaha (-10%), BMW dat voor het eerst een enorme klap krijgt (-30%) en Sym (-31%). Daarop volgen KTM, voor Kymco (-9%), Neco (-30%), Kawasaki (-20%) en Triumph (-12%). Suzuki, elfde, blijft ook klappen krijgen (-23%), voor Harley 47% moet inleveren!

Op jaarbasis blijft het beeld al even triest, ondanks de prachtige zomer dat we net achter de rug hebben. Enkel BMW, KTM en Triumph hebben een vooruitgang kunnen boeken in de top 10. Honda blijft op nummer 1 staan (-5%), voor Piaggio (-22%) en BMW (+13%). Naast het podium krijgen we Yamaha (-6%), Harley-Davidson (-3%), Sym (-23%), KTM (+20%), Kawasaki (-11%), Triumph (+10%) en Kymco (-12%).

Weinig redenen om te juichen dus. Vooral nu we weten dat het succes van KTM vooral te maken heeft met de verkoop van de uitstekende Duke 125. Dat is nu niet meteen het model waar KTM de meeste marge op heeft! Waar gaat dit heen? Niemand weet het, maar het ziet er niet echt goed uit. Strengere normen voor het behalen van een rijbewijs, een zware wetgeving voor de uitrusting en een maatschappij dat niet langer risico's wil nemen. Het ziet er naar uit dat er nog maar weinigen zullen zijn dat voor de praktische voordelen van de tweewieler willen gaan ...

Advertentie
Advertentie
Advertentie