Na enkele maanden geduld is de 4xe-versie van de Jeep Avenger eindelijk klaar voor actie! Op het menu staat een met 10 mm verhoogde ophanging, een hybride motor op 48 V die de vier wielen kan aandrijven en zelfs optionele terreinbanden om deze kleine Amerikaanse 4x4 in staat te stellen buiten de gebaande paden te treden.

Visueel verschilt de 4xe een beetje van de andere versies van de Jeep Avenger. Naast enkele optionele matte stickers, is deze avontuurlijke uitvoering voorzien van een sleepoog achteraan, hertekende mistlampen, dakrails en zelfs specifieke bumpers. Eigenschappen die de al sympathieke Avenger nog wat robuuster doen ogen.

Hybride motor op 48 V met twee elektromotoren

Onder de motorkap van deze Avenger 4xe zit geen elektromotor, of toch niet alleen. Hij beschikt namelijk over een mild hybride benzinemotor op 48 V van 100 kW (136 pk), gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling en 6 versnellingen en ook nog eens de hulp van twee elektromotoren van 21 kW. Eentje zit vooraan in de versnellingsbak verstopt, terwijl de andere op de achteras zit ingebouwd. Daarmee kan de Jeep Avenger zijn koppel perfect verdelen tussen beide assen aan snelheden van minder dan 30 km/u. Boven die snelheid helpt de achterste elektromotor enkel mee in geval van nood. De Jeep Avenger 4xe is 26 kW (36 pk) en 25 Nm krachtiger dan de e-Hybrid met voorwielaandrijving en sprint daarmee in 9,5 seconden naar 100 km/u, met een topsnelheid van 194 km/u.

Unieke ophanging

Naast de nieuwe visuele details en zijn specifieke hybride aandrijflijn, krijgt de Jeep Avenger 4xe ook een aangepaste ophanging. Die is 10 mm hoger en is voorzien van een multilink op de achteras. Daarmee kunnen de achterwielen vrijer bewegen en is er meer algemeen comfort aan boord. Het is enkel nog wachten op de prijzen van de avontuurlijke Avenger 4xe, die tegen het vierde kwartaal van 2024 in de verkoop gaat.