Bert Troubleyn

31 DEC 2020

Koffers van auto’s vaak veel kleiner dan wat constructeurs beloven

De Duitse autoclub ADAC heeft de koffers van auto’s gemeten en vergeleken met de beloftes van constructeurs. De resultaten zijn soms ontnuchterend…

Liefst 150 autokoffers heeft de Duitse autoclub ADAC nagemeten in alle mogelijke segmenten. Het kwam tot de ontnuchterende vaststelling dat het beloofde volume vaak niet overeenstemt met wat constructeurs beloven. Nog pijnlijker: hoe meer een model zich in het ‘premium’ deel van de markt beweegt, des te groter lijkt de neiging tot overdrijven – en omgekeerd. Zo blijft de Dacia Duster met een reële 410 liter slechts 3 liter achter op wat zijn Roemeense bouwers beloven.

Aan het andere uiterste staat de Volkswagen Touareg: met 445 echte liters in plaats van de beloofde 810 liter blijft de Duitse SUV liefst 365 liter achter op de beloftes. Tot slot vermeldt ADAC nog dat hier en daar een berlinemodel in werkelijkheid een nog grotere koffer heeft dan wat het op papier belooft. Zo is de koffer van de Toyota Aygo 170 liter groot en niet 168 liter zoals beloofd. Je vindt alle 150 modellen opgesomd in het artikel op de website van ADAC.

Niet helemaal correct, ADAC

Toch verdient het werk van de ADAC een kritische kanttekening: de organisatie omschrijft vrij gedetailleerd hoe zij tot haar meetresultaten komt en daaruit blijkt dat ze weigert om verborgen vakken onder de koffervloer – bijvoorbeeld de uitsparing voor het (afwezige) reservewiel – mee te rekenen. In sommige modellen kan dit al snel tot een verschil van tientallen tot zelfs 150 liter leiden.
Dat zie je ook aan het feit dat goedkopere modellen – die vaak geen dubbele laadvloer of extra bergvak onder de vloer hebben – meestal wel dicht in de buurt komen van de constructeurswaarde. De club vermeldt bovendien niet of ze rekening houdt met extra kofferruimte in de neus van sommige elektrische wagens, want die is in sommige gevallen ook niet verwaarloosbaar. Vooral de modellen van Tesla en de toekomstige Ford Mustang Mach-E (niet gemeten) hebben nog echt een grote tweede kofferruimte in de neus.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie