of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Korte test: Lexus UX 250h, klein maar duur!

Aanbod
1/20

Korte test: UX 250h, klein maar duur!

Korte test: Lexus UX 250h, klein maar duur!

Slaagt de instap-SUV van Lexus er dankzij zijn recente aanpassingen in om zijn elitaire tarieven te verantwoorden?

Geschreven door Sébastien Vanhouche

16 December 2022

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

Eerder dit jaar kreeg de Lexus UX een beperkte facelift. En als we zeggen 'beperkt', bedoelen we dat vooral wat de koetswerkaanpassingen betreft. De Japanse SUV is immers geen greintje veranderd, behalve dan met de komst van een 'F-Sport Design'-afwerking met een specifieke grille, bumpers en dakspoiler.


Vaarwel trackpad, hallo groot scherm

De belangrijkste veranderingen vind je in het interieur van de Japanse SUV. Hij beschikt voortaan over het nieuwe infotainmentsysteem van het merk dat we al in de NX konden ontdekken. Het is verwerkt in een centraal paneel dat, afhankelijk van het uitrustingsniveau, tussen de 8 en 12 duim groot is, dichter bij de bestuurder geplaatst,  responsiever en gemakkelijker te gebruiken. De UX neemt ook afscheid van de trackpad op zijn middenconsole, en krijgt bedieningselementen op het stuur, dat net als de zetels verwarmd is. 


Voor de rest van het interieur biedt de UX nog steeds kwaliteitsmaterialen en een dito afwerking. Het lijdt geen twijfel dat dit een premium product is waarin het niet onaangenaam is om alleen of met twee tijd door te brengen, maar niet met veel meer... Ondanks zijn lengte van 4,5 meter is de achterbank immers niet erg groot, om nog maar te zwijgen van de koffer die slechts 320 liter meet!

Het is geen raket… 

Onder de motorkap van de UX 250h blijft de atmosferische 2 liter viercilinder ongewijzigd. In combinatie met een elektromotor stuurt de hybride aandrijflijn een gecombineerd vermogen van 184 pk naar de voorwielen. Een cavalerie waarmee hij vanuit stilstand in 8,5 seconden de 100 km/u kan bereiken. Niet genoeg om er een raket van te maken, maar meer dan genoeg om hem vloot door het verkeer te loodsen. Als optie kan je kiezen voor het E-Four systeem, waarbij zijn achteras voorzien wordt van een kleine elektromotor voor vierwielaandrijving. Het enige nadeel is dat dit de koffer daardoor nog kleiner wordt, met een volume van nog maar 280 liter!

Leve de stad!

Het was vooral in de straten van Berlijn dat we de UX konden testrijden. Een stedelijke omgeving die hem past als gegoten! Dankzij zijn compacte afmetingen baant de UX zich vlot een weg door de Duitse hoofdstad. Hij kan ook rekenen op een goede geluidsisolatie om te voorkomen dat de inzittenden worden gestoord door het lawaai van de stad. Bovendien wisselt de Japanse SUV bij lage snelheden voortdurend af tussen zijn elektrische en verbrandingsmotoren, zonder dat je dat voelt of hoort! Daardoor heeft de UX 250h een gemiddeld brandstofverbruik van ongeveer 5,5 liter per 100 km. Een cijfer dat we wisten te reproduceren na een uur rondrijden in Berlijn. Het enige nadeel is dat, ondanks de adaptieve vering van onze testauto, de demping wat stevig is.


Maar daarbuiten...

Eenmaal buiten de stad zorgt de specifieke vering en besturing van onze F-Sport testversie ervoor dat de UX te veel overhelt in de bochten. De motor was daarentegen liever in Berlijn gebleven... Bij de geringste druk op het gaspedaal laat de eCVT-bak de verbrandingsmotor krijsen zonder dat gepaard gaat met een echte snelheidstoename...

Gepeperde rekening

Er bestaat geen twijfel over, de Lexus UX 250h is een premium product, en hij is ook op die manier geprijsd! Reken op minimaal € 42.590 voor het meest eenvoudige model! De prijs voor de nieuwe F-Sport Design-afwerking begint bij €46.390. En onze testauto, die praktisch full option is, droeg een prijskaartje van € 60.000! Dat is veel geld voor een instapmodel, maar ook voor een compacte hybride SUV die geen plug-in is...


Ons verdict 

De UX 250h is een compacte SUV die kan rekenen op een hoogwaardige afwerking en materialen en een uitstekende geluidsisolatie om aanspraak te maken op een premium imago. Helaas hangt daar met een vanafprijs van €42.590 ook een prijskaartje aan vast... Een eerder fors prijskaartje voor een voertuig van 4,5 meter met zo weinig interieurruimte...

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie

Koop een Lexus UX of vergelijkbare auto

Lexus

UX 250h

34 990 €

2023

15 347 km

Hybride

152 pk

Automaat

0 g/km

date

Bravoauto Antwerpen

Wijnegem

date

Car-Pass

Lexus

UX 250h

41 990 €

2024

18 830 km

Hybride

184 pk

Automaat

128 g/km

date

Lexus Antwerpen

Wijnegem

date

-

Lexus

UX 250h

30 490 €

2024

23 821 km

Hybride

152 pk

Automaat

0 g/km

date

Toyota City Approved Used Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

-

Lexus

UX 250h

32 990 €

2023

23 219 km

Hybride

152 pk

Automaat

0 g/km

date

Toyota City Approved Used Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

Car-Pass

Lexus

UX 250h

32 989 €

Prijs Prijs

2023

30 825 km

Hybride

184 pk

Automaat

0 g/km

date

Bravoauto Antwerpen

Wijnegem

date

Car-Pass

Lexus

UX 250h

33 990 €

Prijs Prijs

2024

31 057 km

Hybride

152 pk

Automaat

0 g/km

date

Toyota City Approved Used Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

Car-Pass

Lexus

UX 250h

31 489 €

2022

17 920 km

Hybride

152 pk

Automaat

0 g/km

date

Toyota City Approved Used Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

Car-Pass

Lexus

UX 300e

23 900 €

Prijs Prijs

2021

40 817 km

Elektrisch

Elektrisch

204 pk

Automaat

Tweedehands

date

Hasselt motor NV de Schaetzen (ford)

Hasselt

date

Car-Pass