Lada heeft niet de gewoonte om nieuwe modellen uit te brengen. De Lada Niva gaat al mee sinds 1977. Die heeft ondertussen een vernieuwde versie gekregen, de Lada Niva Travel, maar ook dat is geen zelfontwikkelde auto, maar een aangepaste Chevrolet uit de jaren ’90. Andere modellen die Lada momenteel in zijn Russische showrooms heeft staan, zijn ook allemaal in meer of mindere mate gebaseerd op Dacia-modellen en Renault-platformen.
Renault-DNA in een moderne Russische outfit
Deze Lada Azimut SUV rust op hetzelfde (oude) platform als de Vesta, een uitgeklede versie van het platform van de Renault Megane van enkele generaties terug. We moeten dus niet alles letterlijk nemen als Lada in het perscommuniqué vertelt dat “de ontwikkeling van de auto werd uitgevoerd door Russische specialisten: van de creatie van het concept, de lay-out en het ontwerp tot de productie en de configuratie van alle systemen, functies en rijkwaliteiten van het model.” Tot 2020 kon Lada’s moederbedrijf Avtovaz rekenen op de technische kennis en het onderdelenmagazijn van Renault, maar net als GM heeft Renault intussen alle banden met de Russische constructeur doorgeknipt.
Het moet gezegd: deze Azimut is Lada’s knapste creatie tot nu toe. Zowel binnen als buiten ziet de Azimut er bijzonder hedendaags uit, zeker naar Lada-normen. Het exterieur wordt gekenmerkt door scherpe lijnen, een stoere rechte neus en een moderne lichtsignatuur. De lijnen van de uitgewerkte spatborden lopen knap door in de deuren en vormen een X, die overal in het ontwerp terugkomt. De kofferklep draagt zelfs een ledstrip over de volledige breedte en de merknaam Lada in drukletters: helemaal zoals het hoort in 2025!
Het interieur heeft ook alle kenmerken van een eigentijdse SUV, zoals 2 grote schermen en ventilatieopeningen die strak geïntegreerd zijn in het design van het dashboard. We zien zelfs handige draaiknoppen voor de airco!

Digitale technologie en Siberische luxe
Met de uitrusting zit het ook wel snor, want de Azimut kan uitgerust worden met een draadloze lader voor de smartphone, panoramisch dak, elektrische kofferklep, 360°-camera en zelfs verwarmde zijruiten! Daar zullen ze in Siberië vast blij mee zijn. Het multimediasysteem draait op software van Sberbank - een Russische staatsbank die ook online diensten aanbiedt zoals muziekstreaming - en omvat onder meer een navigatiesysteem en een heuse virtuele AI-spraakassistent. Onze “2025 crossover SUV-bingokaart” is bijna vol!
Onder de motorkap gaan we wel weer terug in de tijd. Daar vinden we een 1.6- of 1.8-liter benzinemotor van 120 en 132 pk. Die kunnen gekoppeld worden aan een manuele zesbak of een CVT automaat. Ooit is Lada van plan een benzine met turbo van 150 pk in te bouwen, maar nu nog niet. Verwacht trouwens niet dezelfde terreincapaciteiten als de legendarische Lada Niva. Deze Azimut SUV is net als de Vesta waarmee hij zijn platform deelt hoogstwaarschijnlijk een voorwieltrekker, al zegt Lada dat zelf niet met zoveel woorden in zijn communicatie.
Om geopolitieke redenen is de kans nihil dat we de Lada Azimut gauw buiten de Russische landsgrenzen zullen tegenkomen. In Rusland zal zijn basisprijs naar schatting ergens rond de 30.000 euro liggen. De productie wordt opgestart in 2026.