De pop-up koplampen van de eerste generatie Mazda MX-5 laten - net als fans van de Japanse roadster - een traan. De ontwerper van de originele ‘Miata’, Tsutomo (Tom) Matano, is overleden in een ziekenhuis in San Francisco. Hij werd 77.
GM, BMW en uiteindelijk Mazda
Matano werd in 1947 geboren in de Japanse stad Nagasaki, en studeerde af als ingenieur aan de Seikei Universiteit van Tokyo. Hij toonde echter meer interesse in autodesign, en zetten zijn studies verder in California, aan het Art Center College of Design in Pasadena. Hij ging vervolgens aan de slag bij GM en daarna BMW, waar hij meewerkte aan wat later de 3 Reeks van de E36-generatie zou worden. In 1983 koos Matano voor Mazda, waar hij zowat de rest van zijn carrière zou werken. Hij stond er mee aan de wieg stond van de MX-5 van de eerste generatie, de ‘NA’, en later ook de tweede generatie, de ‘NB’.
MX-5: wereldwijd succes
Matano was bovendien mee verantwoordelijk voor het ontwerp van een ander icoon uit de Mazda-geschiedenis, de RX-7 FD, en bedacht ook de Miata M-Coupé concept car. Maar zijn meest bekende creatie is en blijft natuurlijk de MX-5 van de eerste generatie. De Miata, zoals hij bij zijn ontstaan in de Verenigde Staten genoemd werd, groeide uit tot een wereldwijd succes. Het model staat vandaag nog altijd te boek als de best verkochte roadster aller tijden: sinds 1989 zijn er verdeeld over vier generaties al meer dan 1,2 miljoen exemplaren van verkocht. "Ik had het geluk dat ik op het juiste moment op de juiste plek was en met de juiste mensen werkte," zei Matano over zijn carrière bij Mazda. "Ik kon al mijn kennis en levenservaring benutten door samen te werken met toptalenten in de Verenigde Staten, Europa en Japan.”


Ook vandaag nog trouw aan het originele concept
Matano was trots op zijn wereldberoemde creatie en werd regelmatig opgemerkt op bijeenkomsten van de MX-5 community. Zijn ontwerp van de compacte roadster leeft tot op vandaag verder in de nieuwste generatie van het model. Dat liet ook de Belgische Mazda-ontwerpen Jo Stenuit zich ontvallen tijdens een dubbelinterview met Matano in 2023: "Met de MX-5 hadden we vanaf het begin een duidelijke visie: we wilden een betaalbare, kleine en wendbare auto bouwen waar mensen met plezier in zouden rijden, zelfs bij lage snelheden. Een auto die een positieve impact zou hebben, zelfs op mensen die hem voorbij zien rijden. We zijn al meer dan 30 jaar trouw aan het basisconcept: daarom is de MX-5 tot op de dag van vandaag succesvol en relevant – en daarom blijft zijn schare fans groeien."
