Jean-Francois Christiaens

21 OKT 2019

Mazda wil ook dieselmotor revolutionair aanpakken

Mazda vaart graag tegen de stroom in op technisch vlak en heeft onlangs een ‘revolutionaire’ benzinemotor gelanceerd. Het zou nu ook aan een minstens even originele dieselmotor werken.

Je kan Mazda moeilijk aanwrijven dat het ‘stomweg’ de technische keuzes van zijn concurrenten volgt. De Japanse autobouwer heeft altijd al durven experimenteren en parallelle oplossingen uitproberen. We denken dan uiteraard aan de Wankelmotor, maar recenter ook aan de ‘grote’ atmosferische motoren die Mazda verkiest boven de drukgevoede blokjes die de concurrentie lanceert in het kader van de ‘downsizing’-trend. Vandaag onderscheidt Mazda zich nog eens met de lancering van zijn befaamde SkyActiv-X-motor. Dat is de enige benzinemotor op de markt die de werkingsprincipes van een benzinemotor combineert met die van een diesel. Het leek daarom logisch dat de Japanners net zoals steeds meer rivalen de ontwikkeling van de dieselmotor zou staken. Temeer omdat de Japanse constructeur over een paar dagen in Tokio zijn eerste elektrische model zal onthullen. Maar niets is minder waar: Christian Schultze, de verantwoordelijke van de afdeling R&D van Mazda Europa, heeft net aan onze collega’s van het Britse Autocar verklapt dat het merk sleutelt aan een nieuwe zelfontbrander. Die zou in 2020 op de markt komen en behoorlijk revolutionair zijn. “We willen aantonen dat een dieselmotor schoon en efficiënt kan zijn”, zo belooft Schultze.
Advertentie
Advertentie
Advertentie