Bruno Wouters

17 OKT 2006

MegaSuperMotorfiets....

Met de Megamoto verrijkt BMW de HP2-familie met een dynamische supermotorfiets ! In zijn streven naar steeds emotionelere motorfietsconcepten, brengt BMW de Megamoto uit. Deze op basis van de HP2 Enduro uitgebouwde motorfiets, zal binnen het segment van tweecilinder supermotorfietsen voor straatgebruik. Met een rijklaar gewicht van minder dan 200 kg liggen ook motorvermogen en koppel van de Megamoto duidelijk boven die van de HP2 Enduro. Om te voldoen aan de hogere eisen die straatsurfers werd het strakker afgestelde en lager gelegde rijwielgedeelte met hoogwaardige componenten afgewerkt : vooraan is een volledig regelbare Upside-Down voorvork van Marzocchi (met een diameter van 45 mm en een veerweg van 160 mm) verantwoordelijk voor een superieur rijgedrag, achteraan neemt een eveneens volledig regelbaar Öhlins veerbeen die taak waar. Ook de velgen en de banden werden aan de speciale rij-eisen aangepast. Vooraan ligt een 120/70 ZR 17 band op een velg van 3,5 duim, achteraan een 180/55 ZR 17 op een velg van 5,5 duim. Om het potentieel van het stabiele rijwielgedeelte nog beter te kunnen benutten, werd een tweede remschijf aangebracht. Daarmee ligt de vertragingskracht op het niveau van hedendaagse straatracers. Het zal rationele waarnemers plezier doen dat een toerenteller en een nieuwe koplamp het gebruiksgemak van de Megamoto in dezelfde mate verheffen als zijn zithoogte verlaagd werd. Bijzonder fascinerend en emoties loswekend zijn het voorkomen en het gebruik van exclusieve materialen. Zo is de bekleding van de tank en die van de koplamp deels in koolstof uitgevoerd. De specifiek voor de Megamoto vervaardigde dubbele Akrapovic-uitlaat van de Megamoto produceert een diep geluid. Die draagt niet alleen bij tot de stijging van het vermogen, maar verfijnt ook het uiterlijk voorkomen van de nieuwe supermotorfiets. Bij de nieuwe afstelling van de karakteristieke boxer-motor werd de klemtoon op spontane reactiesnelheid en een hoog koppel in het lage en middentoerentalbereik gelegd. Met zijn op het voorwiel georiënteerde en op de rijactiviteit gerichte zitpositie, zijn afgemeten balans en de geslaagde ergonomische vormgeving, zal de Megamoto alle kenners, genieters en individualisten onder de dynamische motorrijders aanspreken. Het is een compromisloze rijmachine: licht, krachtig, handelbaar, en bovenal zeer exclusief. Daarvoor zijn ook de beperkte pruductie-aantallen verantwoordelijk, samen met een hoog gehalte aan handwerk en het gebruik van exclusieve materialen. Wie de Megamoto, deze explosieve mengeling van High-Tech en karaktersterkte, van emoties en functionaliteit, wil bezitten, zal dus een snelle beslisser moeten zijn, dat is wat het persdossier aankondigt, maar die nog geen prijzen vooruitschuift...
Advertentie
Advertentie
Advertentie