François Piette

12 MRT 2012

Nu ook sexy

Met de dodelijke belastingen die onze overheid oplegt, zijn compacte modellen de enige kans op behoud voor premiumconstructeurs op onze markt. Dat valt mee voor Mercedes, dat net op dit moment zijn twee instapmodellen vernieuwt. Voor de komst van de nieuwe A-Klasse, kijken we of de B-Klasse de prestigieuze ster waard is.

Veel lager

 

Ik zal het maar meteen toegeven: toen Mercedes de eerste foto’s van de nieuwe B-Klasse vrijgaf, keek ik niet meteen vol bewondering. Nochtans ziet hij er in het echt veel verleidelijker uit en vooral meer verschillend van het vorige model dan op de foto. Kers op de taart is de Cx-waarde van een pijl: 0,26!

De nieuwe B-Klasse is bijna sportief en tamelijk verfijnd en heeft heel andere afmetingen dan de vorige. Hij is langer (4,36 m), breder en 10 cm lager en slaagt er beetje bij beetje in om zich los te rukken van het imago van een monovolume voor een bestuurder met slippers. Waar moeten we hem dan plaatsen? Een goede vraag … Laten we zeggen dat de B-Klasse zich halfweg tussen een kleine monovolume en een compacte gezinswagen bevindt.

Plaats

De B-Klasse heeft de geest van een monovolume maar niet echt de functionaliteit. De opbergvakken zijn voldoende groot, maar ook niet overweldigend. Als je een blik op de optielijst werpt, blijkt dat Mercedes trouw blijft aan zijn gewoontes. Voor opbergruimtes en extra functionaliteit (zoals een armsteun achterin met een luik naar de koffer) moet je bijbetalen.

Qua interieurruimte en koffervolume is deze Mercedes zeer genereus. In het interieur zou je niet denken dat deze auto maar 4,36 meter lang is. Over het ontwerp en de ruimte in het interieur is duidelijk nagedacht. En Mercedes heeft bij de vernieuwing gezorgd voor kwaliteit met een grote K. De afwerking is werkelijk uitstekend en het geheel onderscheidt zich. Wat een klasse!

B van briljant?

Op het vlak van de diesels heeft Mercedes een grote stap gezet door de oude zelfontbranders uit het gamma te halen. In de plaats komen schone en nieuwe motoren: een 1,8-liter diesel met 109 pk (B180 CDI) of 136 pk (B200 CDI) met manuele (6 verzetten) of automatische (7 versnellingen) versnellingsbak.

Onze versie was een B200 CDI met manuele versnellingsbak. Hij had niet de minste moeite om onze herinneringen aan de vorige B uit te wissen. De motor is simpelweg briljant. Hij is perfect stil en antwoordt meteen ongeacht het toerental. Met 300 Nm vanaf 1.600 tr/min heeft dit kleine blok geen gebrek aan inhoud. Hij is zo soepel dat je de uitstekende versnellingsbak vergeet. Het bewijs dat Mercedes eindelijk ook goede handgeschakelde versnellingsbakken bouwt.

Nauwkeurig

Terwijl de vorige B-Klasse meer bestemd was voor een rustige trip, schrikt deze nieuwkomer niet terug voor een kleine sprint. Leg hem een bochtig parcours voor en hij toont mooie capaciteiten: een precieze, directe besturing, een snedige voortrein, een homogeen en goed opgehangen geheel: de B-Klasse is veel leuker en sympathieker dan vroeger, iets voor sportieve huisvaders.

Stil

Het sterkste punt van deze B-Klasse is ongetwijfeld de kwaliteit van de geluiddemping. Hij is even stil als een abdij waar gemediteerd wordt en gedraagt zich uitstekend op langere trajecten. We waarderen ook de rijpositie, de kwaliteit van de klimaatregeling en de ergonomie van het infotainmentsysteem. Dat laatste kun je trouwens verbinden met het interneten beschikt over een harde schijf om jouw muziek te archiveren. Alleen het ophangingscomfort lijkt wat hard, maar zeker niet dramatisch.

De prijzen

Met 30.129 euro voor de B200 CDI (en 26.499 euro voor de B180 CDI) hanteert Mercedes stevige prijzen. Ter vergelijking: een BMW 118d (ok, minder ruim en praktisch) is de jouwe voor 26.050 euro. De CO2-uitstoot is identiek voor beide merken: 115 gram per kilometer. Dat resulteert in een verbruik van 4,4 l/100 km. Ik haalde een gemiddelde van 5,6 l/100 km bij een normale rijstijl, wat zeer goed is.

Qua uitrusting betreuren we de typische gierigheid van het merk: mistlampen vooraan, zijdelingse airbags achteraan, automatische klimaatregeling en een snelheidsregelaar en –begrenzer zijn optioneel.

Zoals gewoonlijk voert Mercedes wel de forcing op het vlak van veiligheid: Pre-Safe (automatische remmen, een optie), Attention Assist (waarschuwing tegen vermoeidheid, standaard), Collision Prevention Assist (waarschuwt als een botsing dreigt, standaard) en bekken-, knie- en gordijnairbags (standaard).

Conclusie

Alsof het niets is, heeft Mercedes het geweer van schouder gewisseld. De B-Klasse is veel dynamischer dan vroeger. Vergeet je slippers, deze nieuwe B-Klasse kan zich ook richten op jonge koppels met of zonder kinderen. De B-Klasse bekoort waar het moet: hij is dynamisch maar comfortabel, uitstekend afgewerkt en verrassend zuinig.

Advertentie
Advertentie
Advertentie