François Piette

18 FEB 2008

Diesel met adelbrieven

Tegenwoordig wordt het overgrote deel van de auto’s als diesel verkocht, maar niet zo in het segment van de (erg) grote limousines. Voordelen als economische werking en een soepele mechaniek worden relatief als de prijs van zo’n auto over de 100.000 € gaat en de cilinderinhoud rond de 5 liter schommelt….en toch.

 

De referentie

De S-klasse van Mercedes mag je best als een monument in de automobielindustrie bestempelen. Net als de Range Rover of nog de 911, kan je je het hedendaagse automobielpark moeilijk zonder de S voorstellen. Voor veel politici en andere bedrijfsleiders blijft het nog altijd de geprefereerde wagen, maar het is ook het model waarin tal van innovaties hun eerste passen zetten. Als er tegenwoordig ABS, airbags of nog voorspanners van de veiligheidsgordels in onze auto zitten, dan is dat ook wat dankzij de S-klasse. We vergeten nog enkele andere nieuwe systemen, maar het is duidelijk dat heelwat nieuwe technologie onder de kap van de grootse van Mercedes in première ging.

Maar met de jaren is deze technologische vitrine bijna een karikatuur van zichzelf geworden. Als je in deze perfect afgewerkte wagen stapt, vind je in een waar bos van knopjes en handeltjes terug. Centraal staat de Comand-selector, die talloze functies van de S combineert. Dat de gebruiksaanwijzing ondertussen de afmetingen van een klein telefoonboek gekregen heeft, mag als een indicatie voor de complexiteit beschouwd worden. Voor je met alle toestanden vertrouwd bent, gaat er de nodige studietijd over en is er zeker en vast heelwat praktijk nodig. Toch willen we meegeven dat het Comand-systeem veel intuïtiever is als de i-Drive van de collega’s uit Munchen, maar enige aanpassingstijd zal je toch moeten incalculeren.

Wat comfort betreft kan je de S-klasse op geen fouten betrappen! Een hele resem gadgets houd je zelfs na een urenlange rit fris en alert. Zonder volgorde van voorkeur geven we jullie mee dat je in de S-klasse bijvoorbeeld in masserende, verwarmde en geventileerde zetels met actieve zijdelingse steun zit. Airco met vier aparte zones, luchtvering, het fameuze « night vision »-systeem en een radargestuurde cruisecontrole zorgen voor verdere verwennerij. Maar al dat leuks zit evenwel niet standaard op de S en laat zich, zoals zo dikwijls bij het merk met de ster, behoorlijk duur vergoeden. Maar geef toe dat je een Mercedes pas apprecieert, als de uitrusting werkelijk compleet is. Komt daar nog bij dat deze “lange” versie een interieurruimte kan voorleggen om “U” tegen te zeggen. En met 560 liter is het koffervolume ook niet mis.

Het ophangingscomfort is ongeëvenaard, zeker met de optionele adaptieve ophanging. Het weggedrag heeft absoluut geen last van het hoge gewicht en voor een dergelijk grote koets is de wagen verrassend levendig. Maar eens weer in de stad wordt je gauw met de neus op de feiten gedrukt, dit is een grote auto.

De sleutel van het verhaal

We vragen ons af wat op dit prijsniveau een dieselmotor meer kan brengen als een klassieke benzinemotor. Met een basisprijs van bijna 97.000 € zullen de lagere verbruikskosten geen doorslaggevend argument vormen. Neen, de V8 diesel heeft heel andere verleidingstrucs. Normaal gezien onderscheidt een benzinemotor zich door zijn geraffineerde loop- en klankcultuur. Hij stijgt mooi lineair in de toeren en het gebruikstoerental is veel uitgebreider dan dat van een diesel. Een diesel houdt het bij 4000 toeren voor bekeken, maar kan daarentegen wel een ongelooflijke souplesse voor de dag leggen, terwijl hij reeds vanuit de onderste toerentalregionen krachtig uit de hoek kan komen. Een wagen van deze afmetingen en uitrusting is trouwens steeds van een automatische bak voorzien, wat bij rode-zoneliefhebbers niet echt welkom zijn. Blijft dus nog het auditieve argument. Hoe getraind je oor ook mag wezen, in de S is het werkelijk onmogelijk te horen of je nu met een zelfontbrander of eentje met ontsteking op weg bent. Hij is zelfs zo goed geïsoleerd dat je al een geoefend oor moet hebben om de motor nog maar te horen.

Waar de diesel zijn benzinebroer werkelijk laat verbleken is bij de hernemingen. Uit 4 liter inhoud weet hij 320 pk en, vooral, een koppel van 730 Nm bij 2.200 omw te puren. Gewoonweg kolossaal! Wat ook de ingeschakelde gang van de 7 G-Tronic is, steeds weer krijg je een forse duw in de rug. Van 0 to 100 gaan er ondanks het leggewicht van 2140 kg, slechts 6,6 sec voorbij. Respect zouden we zo zeggen! Een ander sterk punt van de dieselmotor is zijn soberheid. Het verbruik zal voor de koper wel geen punt uitmaken, maar door die zuinigheid wordt het rijbereik veel groter. Daarenboven betekent een lager verbruik ook een minder pollutie. Deze V8 stoot slechts 252 gr CO2 per km in de lucht. Veel lager als de waarde de een even sterke benzinemotor kan voorleggen.

Gepeperde tarieven...

Je kon het natuurlijk al raden, maar de prijzen van deze Mercedes hanteert passen niet bepaald bij het begrip “solden”. Voor 96.921 € staat hij in jouw garage, maar een S-klasse koop je niet zonder de nodige opties. Voor 1.178,54 rijdt hij dan rond in metaalkeur, terwijl je voor de actieve ophanging 3.561,03 € moet neertellen. De Harman Kardon-audio verwent voor 1.216,05 € je oren en het Night Vision-systeem zorgt voor 1.851,30 € voor meer veiligheid. Erg verleidelijk allemaal, maar daardoor liep de prijs van onze testwagen nog eens met 37.823,61€ op.


Conclusie

De S-klasse is een echt admiraalsschip en met de fabuleuze V8-diesel in het vooronder wordt hij nog overtuigender. Terwijl je geen greintje aan comfort of raffinement verliest zorgt hij wel voor een groter rijbereik. Deze dieselbrander heeft dan ook niets te vrezen van zijn benzinebroers.

Advertentie
Advertentie
Advertentie