all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/3

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Het Duitse merk gaat voor duurzame groei in de toekomst, met hogere marges en een beperkter gamma dat gericht is op luxe.

Geschreven door Arnaud Henckaerts

20 Mei 2022

Advertentie

Mercedes wil niet langer concurreren met de volumemerken op de markt en trekt in de toekomst volop de kaart van de luxe. Dat heeft Mercedes-CEO Ola Källenius aangekondigd tijdens een ‘strategy update’ aan de Côte d’Azur. Het aanbod wordt daarbij hertekend in de toekomst, waarbij Mercedes focust op drie categorieën: ‘Top-End Luxury’, ‘Core Luxury’ en ‘Entry Luxury’.

Volumemodellen en exclusief speelgoed

75% van de investeringen moeten gaan naar het ‘Core Luxury’ en ‘Top-End Luxury’ segmenten, waar ook de hoogste marges liggen voor het merk. Het ‘Core’ aanbod, vandaag de C- en E-Klasse zal in de toekomst 4 modellen tellen, waaronder de nieuwe E-Klasse die volgend jaar komt, en een focus hebben op elektrische wagens. Die modellen moeten zorgen voor de volumeverkoop bij Mercedes.

Het merk uit Stuttgart verwacht dat de verkoop in zijn ‘Top-End Luxury’categorie tegen 2026 met 60% zal stijgen. Er komt dan ook een productoffensief van Maybach, AMG en de G-Klasse, met meer elektrische mogelijkheden en personalisering. Er komen beperkte edities en exclusieve auto’s die ontstaan uit samenwerkingen met anderen, naar het voorbeeld van de Virgil Abloh Maybach S-Klasse, waarvan er 150 gebouw worden. Daarnaast zal het merk met de ster ook een ‘Mythos’-aanbod uit de grond stampen, met exclusieve verzamelmodellen die verwijzen naar de mythische modellen uit het rijke Mercedes-verleden.

Geen plaats meer voor A-Klasse

Het ‘Entry Luxury’-segment wordt ingekrompen van 7 naar 4 modellen, waarbij de focus ligt op SUV’s en alternatieve koetswerkvormen, niet hatchbacks. Er is dus geen plaats meer voor de A-Klasse, die net als de B-Klasse verdwijnt. Beiden zullen wel nog hun bestaande productcyclus volgen, waarbij de huidige A-Klasse nog wordt gebouwd tot 2025 en de B-Klasse het moet uitzingen tot 2026.


Arnaud
							Henckaerts

Arnaud Henckaerts

Foto’s: Mercedes-Benz

Advertentie

Koop een Mercedes A-Klasse of vergelijkbare auto

Mercedes

A 200

14 899 €

2017

135 904 km

Benzine

156 pk

Automaat

126 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

A 250

26 995 €

2021

54 000 km

Hybride

160 pk

Automaat

22 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

Mercedes

A 180

14 399 €

2015

100 375 km

Benzine

122 pk

Manueel

133 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

A 180

12 899 €

2018

136 758 km

Diesel

109 pk

Manueel

89 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

A 180

19 799 €

2019

92 798 km

Diesel

116 pk

Automaat

119 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

A 180

23 399 €

2019

45 223 km

Benzine

136 pk

Automaat

143 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

A 180

21 899 €

2020

60 584 km

Diesel

116 pk

Automaat

106 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

A 250

30 995 €

2023

24 336 km

Hybride

272 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-