all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/3

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Het Duitse merk gaat voor duurzame groei in de toekomst, met hogere marges en een beperkter gamma dat gericht is op luxe.

Geschreven door Arnaud Henckaerts

20 Mei 2022

Advertentie

Mercedes wil niet langer concurreren met de volumemerken op de markt en trekt in de toekomst volop de kaart van de luxe. Dat heeft Mercedes-CEO Ola Källenius aangekondigd tijdens een ‘strategy update’ aan de Côte d’Azur. Het aanbod wordt daarbij hertekend in de toekomst, waarbij Mercedes focust op drie categorieën: ‘Top-End Luxury’, ‘Core Luxury’ en ‘Entry Luxury’.

Volumemodellen en exclusief speelgoed

75% van de investeringen moeten gaan naar het ‘Core Luxury’ en ‘Top-End Luxury’ segmenten, waar ook de hoogste marges liggen voor het merk. Het ‘Core’ aanbod, vandaag de C- en E-Klasse zal in de toekomst 4 modellen tellen, waaronder de nieuwe E-Klasse die volgend jaar komt, en een focus hebben op elektrische wagens. Die modellen moeten zorgen voor de volumeverkoop bij Mercedes.

Het merk uit Stuttgart verwacht dat de verkoop in zijn ‘Top-End Luxury’categorie tegen 2026 met 60% zal stijgen. Er komt dan ook een productoffensief van Maybach, AMG en de G-Klasse, met meer elektrische mogelijkheden en personalisering. Er komen beperkte edities en exclusieve auto’s die ontstaan uit samenwerkingen met anderen, naar het voorbeeld van de Virgil Abloh Maybach S-Klasse, waarvan er 150 gebouw worden. Daarnaast zal het merk met de ster ook een ‘Mythos’-aanbod uit de grond stampen, met exclusieve verzamelmodellen die verwijzen naar de mythische modellen uit het rijke Mercedes-verleden.

Geen plaats meer voor A-Klasse

Het ‘Entry Luxury’-segment wordt ingekrompen van 7 naar 4 modellen, waarbij de focus ligt op SUV’s en alternatieve koetswerkvormen, niet hatchbacks. Er is dus geen plaats meer voor de A-Klasse, die net als de B-Klasse verdwijnt. Beiden zullen wel nog hun bestaande productcyclus volgen, waarbij de huidige A-Klasse nog wordt gebouwd tot 2025 en de B-Klasse het moet uitzingen tot 2026.


Arnaud
							Henckaerts

Arnaud Henckaerts

Foto’s: Mercedes-Benz

Advertentie

Koop een Mercedes A-Klasse of vergelijkbare auto

Mercedes

A 250

39 998 €

2024

8 341 km

Hybride

163 pk

Automaat

17 g/km

date

Used Cars Center - Hedin Automotive Gent Certified

Gent

date

Car-Pass

Mercedes-Benz Certified

Mercedes

A 180

34 990 €

2024

18 364 km

Benzine

136 pk

Automaat

135 g/km

date

Used Cars Center - Hedin Automotive Boortmeerbeek

Boortmeerbeek

date

Car-Pass

Mercedes

A 180

21 799 €

2020

33 907 km

Benzine

136 pk

Manueel

132 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

A 250

36 990 €

2023

49 533 km

Hybride

160 pk

Automaat

19 g/km

date

Used Cars Center - Hedin Automotive Kontich

Kontich

date

Car-Pass

Mercedes

A 180

31 490 €

2024

7 432 km

Benzine

136 pk

Automaat

135 g/km

date

Used Cars Center - Hedin Automotive Ninove

Ninove

date

Car-Pass

Mercedes-Benz Certified

Mercedes

A 220

27 990 €

2020

50 000 km

Benzine

190 pk

Automaat

148 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

Mercedes

A 160

18 499 €

2019

102 841 km

Benzine

109 pk

Manueel

143 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

A 250

26 995 €

2021

54 000 km

Hybride

160 pk

Automaat

22 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass