of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Yeelen Möller

27 MEI 2025

Test: Mini Cooper 5‑deurs, het ideale compromis?

De nieuwe generatie Mini Cooper komt er in verschillende smaakjes: 3-deurs, Cabrio, Electric en deze 5-deurs. Die offert een beetje van zijn charme op voor het praktisch gemak van twee extra deuren. Is dit de Mini die je moet hebben?

{"fr":"Mini Cooper bleu roulant sur une route sinueuse entourée de collines verdoyantes.","nl":"Blauwe Mini Cooper rijdt op een bochtige weg omringd door groene heuvels."}
{"fr":"Mini Cooper bleu vire à gauche sur une route sinueuse en montagne.","nl":"Mini Cooper blauwe auto neemt een bocht op een kronkelige bergweg."}

"De Mini Cooper 5-deurs biedt meer praktisch gemak zonder in te boeten op rijplezier, maar qua motoren is de keuze beperkter dan bij de rest van het gamma."

In 2024 werd het volledige Mini-gamma vernieuwd, waarbij de meeste aandacht naar de introductie van de nieuwe Mini Cooper Electric, Mini Aceman en Mini Countryman ging. Maar ook de benzineversies van de Mini Cooper werden getrakteerd op hetzelfde familiegezicht, al bleef de onderhuidse techniek vrijwel ongewijzigd. De Mini Cooper 5-deurs is bovendien, net als de Cabrio die we onlangs konden testen, niet verkrijgbaar met een elektrische aandrijflijn, waardoor hij door veel mensen over het hoofd zal gezien worden. Toch is hij het overwegen waard…

Advertentie
Advertentie

Design

Laat je niet vangen door zijn nieuwe snoet: de Mini Cooper 5-deurs staat, net als de nieuwe 3-deurs en Cabrio op benzine, nog steeds op het UKL-platform van de vorige generatie Mini’s. Deze voorwielaangedreven architectuur zit in een aangepaste vorm ook onder de nieuwe BMW 1 Reeks en 2 Reeks Active Tourer. Ook de afmetingen zijn vrijwel identiek gebleven: 4.036 mm lang, 1.744 mm breed en 1.464 mm hoog. Daarmee is de Mini Cooper 5-deurs 172 mm langer dan de 3-deurs.

Mee met het familiegezicht

Toch is de vijfdeurs hatchback volledig mee met het nieuwe familiegezicht van het Brits-Duitse merk. De neus is gladder gemaakt, waarbij de zijdelingse koelsleuven zijn verdwenen, terwijl de koplampen een nieuwe lichtsignatuur kregen met een soort rechthoekig ‘kader’ binnen de ronde dagrijverlichting.

Achteraan maken dan weer de driehoekige achterlichten met telkens de helft van de ‘Union Jack’ hun intrede als lichtsignatuur. Ook de bumper werd eenvoudiger gemaakt dan bij het faceliftmodel van de vorige generatie: het zwarte plastic blijft nu beperkt tot de onderzijde en het geheel werd gladgestreken. Opvallend is dat de uitlaatpijp nu verstopt zit, zelfs op de sportieve Cooper S. Het visuele verschil tussen de Cooper C en Cooper S is daarmee beperkt tot de S-badges in de grille en op de achterklep. Jammer, want vroeger zag de S er nog lekker sportief uit met zijn dubbele centrale pijpjes. Nu heeft enkel de Mini Cooper JCW nog een centrale pijp, maar die is er enkel als 3-deurs…

Volledig nieuw interieur voor de Mini Cooper 5-deurs

Tot nu toe zou je kunnen spreken van een grondige facelift, maar die indruk verandert zodra je aan boord klimt van de nieuwe Mini Cooper 5-deurs. De compacte hatchback neemt het gloednieuwe dashboard over van zijn elektrische tegenhanger én van de grotere Aceman en Countryman. Dat betekent een centraal en rond OLED-scherm van 240 mm waarmee je alle voertuigfuncties bedient én alle rij-informatie in het oog houdt, tenzij je ook voor het optionele head-up display hebt gekozen (een aanrader!). 

Verder kenmerkt het ‘nieuwe’ interieur van Mini zich door zijn kleurrijke en speels vormgegeven materialen, die bovendien voor een groot deel gerecycleerd zijn. Het is duidelijk een interieur dat breekt met de norm, met alle voor- en nadelen van dien - maar daar komen we zo meteen nog op terug. Qua bouwkwaliteit voelt alles solide aan, waarbij de BMW-invloeden duidelijk aanwezig zijn: sommige schakelaars komen linea recta vanuit de Münchense schappen. Er is wel nog redelijk wat hard plastic te vinden en voelen.

Beleving

Mooi scherm, maar niet altijd even praktisch

Hoe mooi en vrolijk het nieuwe interieur van Mini ook oogt, is het niet het toppunt van ergonomie. Iemand die enkel oudere auto’s gewoon is, zeker van andere merken, zal niet meteen zijn weg vinden aan boord. Om te beginnen moet je starten en de (standaard meegeleverde) automatische transmissie bedienen via het kleine paneel onder het centrale scherm. Daar vind je ook de schakelaar voor de rijmodi, de volumeknop en enkele sneltoetsen voor de rijhulpmiddelen, parkeercamera’s en de ontwaseming.

Ook het centrale aanraakscherm vergt enige gewenning. Het ziet er goed uit, met een haarscherpe resolutie, mooie kleuren en niet te veel storende reflecties, maar het is soms zoeken in de menu’s om de juiste instellingen te vinden. Vooral omdat er geen gemakkelijke manier is om terug te keren naar het vorige scherm. 

Onder het speelse uiterlijk, dat je kan instellen via de ‘Experiences’, met toffe ‘Go-Kart’ of retro-modi, schuilt trouwens gewoon het infotainmentsysteem van BMW. Android Auto en Apple CarPlay zijn (draadloos) beschikbaar, maar ze nemen maar een klein vierkantje in van het ronde scherm, wat een beetje sullig oogt. Tenslotte went het wel om op het centrale scherm te moeten kijken naar je snelheid en andere rijgegevens, maar het optionele head-up display zorgt voor een veel betere ergonomie. 

Voldoende ruimte, zonder meer

Het grote verschil tussen de Mini Cooper 3-deurs en deze 5-deurs is natuurlijk de extra praktische inzetbaarheid van die laatste. Hij heeft niet enkel twee extra deuren, maar ook een 72 mm langere wielbasis. Dat is voldoende om de achterbank echt bruikbaar te maken, ten opzichte van de noodzitjes die je in de kleinere driedeurs vindt. Achter een lange bestuurder is het nog steeds krap als volwassene, maar aan de passagierszijde is er meer marge. Bovendien krijg je 3 Isofix-punten voor kinderzitjes: twee op de achterbank en eentje op de passagierszetel vooraan.

Ook de koffer van de 5-deurs is iets groter: 275 tot 925 liter, ten opzichte van 210 tot 725 liter in de 3-deurs. Dat is nog steeds niet enorm ten opzichte van de concurrentie, maar het is voldoende om de Mini Cooper 5-deurs praktisch genoeg te maken voor dagelijks gebruik.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Benzine of benzine

Het motorengamma van de Mini Cooper 5-deurs is beperkter dan bij de rest van het gamma: de meer praktische hatchback krijgt geen elektrische versies, noch een extra sportieve John Cooper Works-uitvoering. Het aanbod bestaat uitsluitend uit twee benzinemotoren: de Cooper C (1,5 liter-driecilinder turbo van 156 pk) en de Cooper S (2.0 viercilinder turbo van 204 pk). Een manuele versnellingsbak is niet meer te krijgen in het moderne Mini-gamma, beide modellen zijn standaard uitgerust met een Steptronic-automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen.

Wij kregen de sleutels mee van de sportievere Cooper S 5-deurs, die slechts 6,8 seconden nodig heeft voor het sprintje van 0-100 km/u en een topsnelheid haalt van 242 km/u. Maar ook de Cooper C stelt niet teleur qua prestaties: 0-100 km/u in 8 seconden en een top van 225 km/u. Zelfs het officiële verbruik scheelt weinig tussen beide versies: 6 l/100 km voor de Cooper C, tegenover 6,3 l/100 km voor de Cooper S. 

Cooper S biedt meer fun zonder meer te verbruiken

De keuze tussen beide motoren hangt dus vooral af van je budget. Als je het kan betalen, kunnen we in ieder geval de viercilinder van de Cooper S warm aanbevelen. De tweeliter heeft veel koppel onderin (300 Nm vanaf 1.450 toeren), wat in combinatie met het lage gewicht van 1.355 kg voor soepele hernemingen zorgt, ook als de automaat een hoge versnelling heeft gekozen om het verbruik te sparen. Bovendien komt er een aangename brom uit de turbomotor, ook zonder zichtbare uitlaatpijpen. Ook het verbruik in de praktijk valt goed mee: wij kwamen uit op een gemiddelde van 6,5 l/100 km, terwijl we regelmatig hebben geprofiteerd van het vermogen van de Cooper S!

En het fameuze kartgevoel waar Mini steeds op hamert? Dat blijft met deze Cooper 5-deurs onverminderd overeind. De twee extra deuren voegen amper extra gewicht toe, en ondanks de iets langere wielbasis blijft de vijfdeurs Mini Cooper nog steeds erg behendig. Zijn voorwielen kunnen de kracht van zijn pittige motor zonder problemen aan, enkel als je echt brutaal omgaat met het gaspedaal moet de tractiecontrole te hulp schieten. Maar dat verloopt op een subtiele manier, zonder afbreuk te doen aan het rijplezier. Dankzij het stijve koetswerk komt de achteras ook meteen mee als je van richting wisselt. Met een beetje provocatie (en koude banden) kan je zelfs wat overstuur opwekken… Ja, hier kan je echt rijplezier mee beleven!

Zelf schakelen mag niet meer

Alleen jammer dat er geen manuele versnellingsbak meer leverbaar is. Hoe goed het samenspel tussen de viercilinder en de Steptronic-automaat ook is, soms wil je gewoon zelf bepalen welke versnelling je kiest. En zelf schakelen kan enkel als je voor de sportieve John Cooper Works Trim kiest, met specifieke bumpers en een donker interieur. De andere uitvoeringen hebben namelijk geen schakelflippers. Tenslotte is de ophanging van de Mini Cooper 5-deurs aan de stevige kant, maar dat valt te verwachten van een Mini.

Prijs

Hoeveel kost de Mini Cooper 5-deurs 2025 in België?

De Mini Cooper 5-deurs heeft een vanafprijs van 28.600 euro als Cooper C. Daarmee is hij precies 1.000 euro duurder dan de 3-deurs. De Cooper S is er vanaf 32.600 euro, en als je van rijden houdt, is dat de meerprijs wel waard. Maar daar houdt het niet op: de configurator van Mini is bijzonder uitgebreid (en ietwat complex), met vier ‘Trims’ om uit te kiezen (Essential, Classic, Favoured en John Cooper Works), elk met hun eigen designthema’s en specifieke aankledingsmogelijkheden. En dan zijn er nog kleuren, velgen, contrasterende dakkleuren, stickersets en optiepakketten om uit te kiezen… Kortom: een goed uitgeruste Mini Cooper S 5-deurs kost al gauw meer dan 40.000 euro.

Veel rechtstreekse rivalen heeft de Mini Cooper 5-deurs echter niet. De Lancia Ypsilon heeft een minstens even origineel design, maar biedt veel minder rijplezier. De Audi A1 heeft dan weer een uitgebreid motorengamma (95 tot 207 pk), maar mist de originaliteit en de vrolijke uitstraling van de Mini.

Verdict

De Mini Cooper 5-deurs is nog steeds een van de leukste stadswagens op de markt. Deze nieuwe generatie is technisch gezien eerder een facelift, maar het uiterlijk en het interieur zijn wel helemaal mee met de rest van het nieuwe Mini-gamma. De ergonomie van het interieur is er niet op vooruitgegaan door alles in het centrale scherm te proppen, maar qua design en rijplezier steekt deze Mini nog steeds met kop en schouders boven zijn rivalen uit. En met zijn twee extra deuren is het ook nog eens een praktische stadswagen, alleen jammer dat deze versie niet verkrijgbaar is als EV of als sportieve JCW.

Advertentie
Advertentie