Bruno Wouters

22 FEB 2009

Zo goed als hij er uitziet !

De Griso 1100 had ons al kunnen verrassen met zijn originele en indrukwekkende look, maar ook door zijn onverwachte globale doeltreffendheid. De 8V beschikt over dezelfde kwaliteiten, maar krijgt er een motor bij dat veel meer te bieden heeft dan het minimum.


De kenners zullen geen enkele moeite hebben om de verschillen tussen de 1100 en 8V meteen op te merken. Zo merken we bijvoorbeeld op dat ze nu Brembo remklauwen gebruiken, de motor zwart geverfd werd en een nog discretere uitlaat werd gemonteerd. Als we nog wat verder gaan zien we dat de rijpositie ook een evolutie heeft ondergaan, met een kleiner stuur, en subtiele wijzigingen aan het zadel en de voetsteunen. Maar het grootste verschil zit binnenin deze V2. Een nieuwe krukas, nieuwe zuigers, een nieuwe Marelli injectie, maar vooral vier kleppen per cilinder van 50 cc elk, voor een totale cilinderinhoud van 1151 cc.

Karakter…

Er was niet veel nodig om van de Griso een nieuwe motor te maken. Tegenover de toppers in het roadster segment was de Griso niet de meest toegankelijke. Lang, laag, lawaaierig, vibraties ... noem maar op. Niets radicaals of schrikwekkend, maar eerder zeldzaam. De uitstekende rijpositie laat toe om van de vrijgevige en doeltreffende Griso te genieten, en dat gaat niet ten nadele van het comfort. De nieuwe Griso, met zijn power-cruiser look, schittert niet alleen op de baan, hij doet het ook met een uitzonderlijk comfort. We kunnen enkel nog van een klein windscherm en een klein bagagerek dromen om iets langere ritten te ondernemen. Kleine opmerking wat de remmen betreft, ze zien er spectaculair uit, maar dat zijn ze eigenlijk niet. Geen paniek, de remmen werken, heel goed zelf, maar we hadden iets meer verwacht.

Intens…

Het rijplezier aan het stuur van de Griso is intens. Onder de 5.500 tr/min krijgen we te maken met een gewillige en vrijgevige motor die niet hoeft onder te doen voor zijn voorganger, en laat aan zijn eigenaar toe om met dit koppelrijk model vele kilometers te verslinden. De echte Griso V8 komt echter boven de 5.000 tr/min echt tot zijn recht, en laat hierbij de 1100 geen kans meer. Met de huidige concurrentie kon dat ook niet anders. Deze twin is goed voor 110 pk (de 1100 had er amper 88) en een koppel van 108 Nm aan 6.400 tr/min. Hij is verrassend, viriel en heeft een uniek karakter: een Guzzi blijft een Guzzi.

Exclusief…

Onze Griso had een trendy witte kleur en zette de de mooie, en zeldzame lijn van de Griso extra in de verf. Zeldzaam, want veel Guzzi's krijgen we niet te zien. Voeg daar de mythische naam van een uitzonderlijk model aan toe, en we krijgen een model waar iedereen naar omkijkt. Dit jaar komt er een "Special Edition" op de markt met een groene kleur, specifiek zadel en Pirelli Scorpion banden. Met een prijskaartje van 13.490 € voor de Special Edition, en 12.990 € voor ons testmodel zal er geen stormloop zijn voor dit model, maar dat is de prijs die we moeten betalen voor de exclusiviteit van een bijzonder aantrekkelijk en uniek model.

Advertentie
Advertentie
Advertentie