of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"","nl":""}
{"fr":"","nl":""}
1/9

Nio en Firefly: dit zijn de Belgische prijzen!

Na al een aantal jaar in Europa aanwezig te zijn, komt het Chinese Nio nu ook naar België met een gamma van 5 verschillende modellen. De kleine Firefly is de goedkoopste, vanaf 29.990 euro, maar hoeveel kosten de Nio ET5, ET5 Touring, EL6 en EL8?

Geschreven door Yeelen Möller

25 Augustus 2025

Advertentie

Het is Hedin Automotive, de invoerder van onder meer Xpeng, Ineos en Hongqi, dat de modellen van Nio zal verdelen in België. Het gamma bestaat meteen uit vijf modellen, allemaal volledig elektrisch: de sportieve elektrische berline ET5, zijn breakversie ET5 Touring, de middelgrote SUV EL6, de grote luxe-SUV EL8 en de kleine stadswagen Firefly. Maar het wisselen van batterijen, waarmee Nio bekend is geworden, komt voorlopig niet naar België.

Firefly vanaf 29.990 euro

Het gamma van Nio valt eerder in het premiumsegment, waarbij de prijzen iets hoger liggen dan bij Tesla, maar lager dan bijvoorbeeld BMW of Mercedes. De elektrische stadswagen Firefly is natuurlijk het goedkoopste model: vanaf 29.990 euro. Met een batterij van 41,2 kWh haalt de Firefly een theoretische autonomie van 330 km (WLTP) en hij wordt aangedreven door een elektromotor van 105 kW (143 pk). De uitrusting is al vrij compleet voor de prijs, maar er is ook nog een Comfort-versie vanaf 32.500 euro met extraatjes als een elektrische achterklep, een panoramadak en zelfs massagezetels!

Lichtpaarse Firefly elektrische auto geparkeerd voor modern gebouw met palmbomen.
Advertentie

Nio ET5 en ET5 Touring vanaf 62.530 euro

De Nio ET5 zit in hetzelfde segment als de Tesla Model 3 en de BMW i4. Hij is 4,79 m lang en is verkrijgbaar in twee koetswerkvormen: als berline of als break, de Nio ET5 Touring. Die is exact even groot, maar is dankzij zijn rechte koffer iets praktischer. Je hebt de keuze uit batterijen van 75 kWh of 100 kWh, met een autonomie tot 590 km in het laatste geval. De prijzen van de Nio ET5 beginnen bij 62.530 euro, zowel voor de sedan als voor de break. Er is ook nog een Nio ET5 Touring First Edition, met de 100 kWh-batterij, het Comfortpakket en de optionele 20-inch velgen, voor 69.995 euro.

Gouden NIO ET7 elektrische sedan geparkeerd voor een moderne glazen gevel.
Advertentie

Nio EL6 SUV vanaf 67.610 euro

De Nio EL6 is een SUV en staat net boven de ET5, waarmee hij concurreert met modellen als de Mercedes EQE SUV. Met een lengte van 4,85 m zou hij veel plek moeten bieden voor 5 personen, terwijl de koffer van 579 liter ook best ruim is. De techniek is dezelfde als bij de ET5: 75 of 100 kWh, een WLTP-autonomie tot 529 km en een sprint van 0-100 km/u in 4,5 seconden dankzij de 490 pk sterke aandrijflijn met twee motoren en vierwielaandrijving. De prijzen beginnen bij 67.610 euro, maar er is ook hier een First Edition vanaf 75.995 euro waar de grotere batterij zit inbegrepen.

Elektrische Aiways U6 SUV aan een meer met bergen op de achtergrond.
Advertentie

Nio EL8 SUV vanaf 115.580 euro

Aan de top van het Belgische Nio-gamma staat de EL8, een ‘full-size’ SUV van 5,10 m lang met 6 zitplaatsen. Dat betekent dat individuele comfortzetels standaard zijn op de tweede rij, maar in de Executive-versie krijg je zelfs een extra middenconsole met koelbox tussen de zetels. De prijs is stevig: vanaf 115.580 euro, waarmee deze Nio EL8 lijnrecht tegenover modellen als de Mercedes EQS SUV (vanaf 124.025 euro) staat. Het goede nieuws is dat je wel standaard de grote batterij van 100 kWh krijgt, met tot 510 km WLTP-rijbereik. En de optielijst van Nio is veel korter dan die van Mercedes… Maar de reputatie is dat natuurlijk ook!

Groene Aiways U6 elektrische SUV rijdend in een stedelijke straat.
Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Advertentie