Jean-Francois Christiaens

13 SEP 2018

Officieel: de DS 3 Crossback zorgt voor “électricité”

Na de DS 7 Crossback introduceert DS een nieuwe SUV in de vorm van deze 3 Crossback. Zowat tien jaar na het debuut van de DS 3 treedt deze stads-SUV in zijn voetsporen. Tegelijk maakt hij de weg vrij voor elektrificatie bij het premiummerk van PSA.

Het is typisch voor deze tijden: de compacte driedeurs die als DS 3 door het leven ging wordt een compacte SUV. De naam “Crossback” moet dat in de verf zetten. Toch is er nog een esthetische link tussen de twee: de opwippende lijn ter hoogte van de B-stijl. Springen verder in het oog: de deurklinken die uit het koetswerk schuiven, net als bij een Range Rover Velar.

Ruiten

Binnenin valt het dashboard op door zijn ruitmotief. Het instrumentenpaneel is volledig digitaal, een 10,3 duim groot en zwevend touchscreen staat bovenop het dashboard. Hoogwaardige materialen als leder, aluminium en alcantara kleden het interieur aan. De DS 3 Crossback krijgt voor het premiumgevoel onder meer nog led-lichten en filehulp.

Groter

De generatiewissel zorgt voor een groeischeut voor de DS 3: hij wordt 12 centimeter langer en heeft voortaan een lengte van 4,12 meter. Dat levert meer plaats op voor de passagiers achteraan. Het koffervolume bedraagt 350 liter.

Elektrisch

In eerste instantie krijgt de DS 3 Crossback de klassieke verbrandingsmotoren van PSA (de PureTech-benzinemotoren en BlueHDi-dieselmotoren), in combinatie met manuele versnellingsbakken en de EAT8-automaat. Eind volgend jaar komt er ook een volledig elektrische versie. Die heet E-Tense en krijgt een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor en een batterij van 50 kWh. Dat levert hem een theoretisch WLTP-rijbereik op van 300 kilometer.

Advertentie
Advertentie
Advertentie