Opel heeft zijn meest verkochte model, de Astra, een kleine facelift gegeven. Behalve uiterlijke retouches, staan nieuwe rijhulpsystemen en een topdiesel met 195 pk op het programma.

Zoals we eerder al schreven, wordt het gamma uitgebreid met een vierdeurs (Sports Sedan) en Opel grijpt  deze gelegenheid aan om ook de andere modellen te verbeteren. De ontwerpers tekenden een nieuw front voor de vijfdeurs en de Sports Tourer (break), dat meteen ook de  Sports Sedan siert.

Toegegeven, je moet al aandachtig kijken om de nieuwe grille met driedimensionale chroomstreep of de zwarte inzetstukken in de koplampen te herkennen. Achteraan krijgt de vijfdeurs een nieuwe kentekenhouder en een horizontale chroomlijst in de bumper zodat de auto wat breder oogt. De driedeurs GTC kwam pas eind vorig jaar op de markt en was dus nog niet aan uiterlijke vernieuwing toe.

BiTurbo

Naast de OPC met 280 pk sterke tweeliter benzinemotor parkeert Opel nu ook een echte topdiesel: de 2.0 BiTurbo CDTI met 195 pk, die ook al de Insignia aandrijft, is vanaf de herfst leverbaar in de Astra vijfdeurs, de Sports Tourer en GTC. Deze sportieve diesel neemt de grille over van de GTC, met een dwarsbalk in de kleur van de auto in plaats van chroom.

Bij de benzineversies beschikt de 1.4 turbo (140 pk) voortaan over een overboostfunctie die het koppel tijdelijk verhoogt van 200 tot 220 Nm. Eind dit jaar introduceert Opel een nieuwe generatie 1.6 benzinemotoren met turbo, directe inspuiting en vermogens tot 200 pk.

Uitrusting

Tot slot heeft Opel de uitrusting van de Astra bijgespijkerd met een verbeterd camerasysteem dat verkeersborden herkent en waarschuwt als een botsing dreigt, een achteruitrijcamera, een parkeerhulp die nu ook vrije parkeerplaatsen herkent en een automatische noodrem die actief is tussen 50 en 180 km/u.

Compleet?

Volgens Opel is het Astra-gamma nu “compleet”. Nochtans blijkt uit scoopfoto’s dat Opel op basis van de Astra ook nog een cabrioversie aan het ontwikkelen is.