Bruno Wouters

27 FEB 2012

Maturiteit

De Franse constructeurs hebben moeite om door te breken in het topgamma, traditioneel een domein van de Duitsers. Nochtans verdient deze 508 SW GT, de vervanger van de 407 en de 607 die nooit zijn plek kon veroveren, zeker onze aandacht.

De 508 ruilt de onnodig agressieve voorkant die bijna elke auto uit Sochaux kenmerkte, voor een sobere en zuivere lijn die erg geslaagd is. Zeker in deze breakversie die SW gedoopt werd en naar onze smaak eleganter is dan de sedan dankzij de daklijn die zachtjes daalt en uitmondt in een ronde achterkant en een steile achterruit. De capaciteit van de koffer lijdt er nauwelijks onder: 660 liter of 1.865 liter met de achterbank neergeklapt. Niet alleen de lijn, ook de technische fiche en de uitrusting zien er goed uit. In GT-afwerking wordt de 508 SW aangedreven voor een nieuw 2.2-blok dat 204 pk en een koppel van 450 Nm ontwikkelt.

Expressieve mechaniek

De motor wordt standaard gekoppeld aan een automaat met zes versnellingen en stoot 154 g CO2/km uit. Dit nieuwe blok ligt ook onder de kap van de Jaguar XF en de Range Rover Evoque. We hebben al slechtere referenties gezien! Een eigen geluid ontbreekt, maar de HDi FAP ontplooit een zeker temperament en heeft geen moeite om het flinke gewicht voort te bewegen. Nog leuker is dat ons verbruik, zonder dat we er veel aandacht aan schonken, nooit 8 l/100 km overschreed en dat de motor dankzij de verzorgde geluiddemping de oren van de passagiers spaart.

Specifieke voortrein

Nog een reden tot tevredenheid: in tegenstelling tot zijn kleine zusjes die zich met een pseudo-McPherson tevreden stellen, doet de GT een beroep op een voortrein met dubbele driehoek en afzonderlijk scharnierpunt. Dat zorgt voor een vlekkeloos weggedrag.

De 508 SW GT voelt zich overal op zijn gemak en legt met evenveel plezier honderden snelwegkilometers of kronkelige bergwegen af. De voortrein reageert levendig en scherp en laat toe om deze Peugeot precies te plaatsen, ongeacht de sterkte van de bocht. Een waar plezier.

De automatische transmissie past perfect bij de motor. We verwijten hem alleen een zekere traagheid als we zin hebben om het tempo te verhogen. De zaken verbeteren wel met de sportmodus, die je met een knop op de console inschakelt. Bovendien is de GT standaard uitgerust met schakelpaletten aan het stuurwiel om het schakelen in eigen handen te nemen.

Anders dan de Duitsers

Het vlaggenschip van Peugeot spaart kosten noch moeite om zijn inzittenden te verwennen. De uitgebreide uitrusting doet de Duitse concurrenten verbleken van jaloezie. Bij die modellen moet je in de dure optiecatalogus duiken om hetzelfde uitrustingsniveau te halen. Een minder handige BMW 325d Touring op het einde van zijn levensduur kost gemakkelijk 10.000 euro meer met ongeveer dezelfde uitrusting.

De 508 SW GT krijgt standaard onder meer een automaat, 18-duimsvelgen (19 duim in optie), klimaatregeling met twee zones (vier zones in optie), een snelheidsregelaar en begrenzer, hindernissensoren voor en achter, bandenspanningscontrole, een navigatiesysteem, Bluetooth, een head-upweergave van de gps, instappen en vertrekken zonder sleutel, een elektronische parkeerrem, een boordcomputer, een (schitterend) panoramisch glazen dak, adaptieve xenonkoplampen, koplampen en ruitenwissers die automatisch inschakelen, elektrische en verwarmde zetels met halflederen bekleding, enzovoort.

Goede deal

We kunnen eigenlijk alleen mopperen over de afwezigheid van een achteruitrijcamera of een aanraakscherm, dat de bediening intuïtiever zou maken. Onze testwagen was voorzien van het optionele lederen interieur met geheugenfunctie voor de bestuurderszetel en de buitenspiegels. Jammer dat het stuurwiel niet elektrisch verstelbaar is en de instelling onthoudt. Verwaarloosbare foutjes als je de som maakt van alle kwaliteiten die deze Peugeot verenigt. Hij is krachtig, leuk om te besturen, rijkelijk uitgerust, verzorgd afgewerkt en even elegant als handig. Zoals een Duitser, maar dan minder duur.

Advertentie
Advertentie
Advertentie