50 jaar na het homologeren van een 917 voor de weg, heeft Porsche dit kunststukje herhaald, maar deze keer met een 963 die heeft deelgenomen aan de 24 uur van Le Mans!

Advertentie
Advertentie

Met de 963 RSR is Porsche erin geslaagd een nieuwe, ronduit adembenemende unieke creatie te ontwikkelen. Dit keer was het geen specifiek verzoek van de Italiaanse zakenman en Martini-erfgenaam, Gregorio Rossi di Montelera, maar een samenwerking met niemand minder dan Roger S. Penske! De Amerikaan kent het merk goed aangezien hij momenteel aan het hoofd staat van Porsche Penske Motorsport, dat de officiële 963's in competitie beheert. Het is dan ook ter ere van hem dat de auto zijn initialen draagt. Als eerbetoon aan de 917 van "Graaf Rossi" is de Porsche 963 RSR in dezelfde Martini Silver-kleur gespoten. Het interieur is bekleed met beige leer en alcantara, vergelijkbaar met wat we in zijn voorganger aantreffen.

Twee klassieke Porsche-raceauto's op een circuit onder een bewolkte hemel.
Interieur van een futuristische Pagani hypercar met een complex bruinkleurig dashboard.
Porsche-logo op spoiler van sportauto, vervaagde architecturale achtergrond.
Grijze Porsche raceauto in middeleeuwse geplaveide straat met stenen gebouwen.
Advertentie
Advertentie

Enkele aanpassingen om een nummerplaat te kunnen krijgen

Om gehomologeerd te kunnen worden, heeft Porsche toch tal van aanpassingen aan de 963 RSR moeten uitvoeren. Ten eerste heeft hij een grotere bodemvrijheid en soepelere schokdempers. De voor- en achterlichten zijn ook aangepast om op dezelfde manier te functioneren als die van een straatauto. De spatborden zijn nu volledig gesloten om de banden te bedekken en er zijn bevestigingspunten voor kentekenplaten toegevoegd aan de voor- en achterkant. Porsche heeft de 963 RSR ook uitgerust met een claxon. Het interieur is eveneens aangepast om het gebruik te vergemakkelijken. Dankzij al deze wijzigingen kan de auto nu officieel over de openbare weg rijden – maar alleen met een speciale toestemming van de Franse autoriteiten.

Twee grijze Porsche racewagens op hoge snelheid op een natte snelweg.
Zilverkleurige raceauto neemt een bocht in een woonstraat onder een bewolkte hemel.
Klassieke grijze sportwagen versnelt in een woonwijk onder een bewolkte hemel.
Porsche-racewagen op snelweg, gevolgd door andere auto's, onder bewolkte hemel.

Dezelfde V8 van zo’n 680 pk die te zien zal zijn in Le Mans, Goodwood en Stuttgart

Wat niet veranderd is, is de hybride biturbo V8 van 4,6 liter die ongeveer 680 pk ontwikkelt! Een krachtbron die trouwens te vergelijken is met die onder de motorkap van de 918 Spyder uit 2013, hoewel die destijds geen turbo's had. Ondanks die turbo’s kan de V8 van de 963 toch tot 8.000 tpm klimmen! De kalibratie is wel aangepast om het gebruik op de weg te vergemakkelijken. Na zijn eerste rondjes op het Franse openbare wegennet zal de 963 RSR te zien zijn op het circuit van La Sarthe tijdens de 24 uur van Le Mans. Daarna zal hij verschijnen op het Goodwood Festival of Speed naast de 917 van "Graaf Rossi" voordat hij terugkeert naar Stuttgart om tentoongesteld te worden in het Porsche Museum.

Advertentie
Advertentie