Na onder meer Kia en Mercedes-Benz is het de beurt aan Renault om uit te pakken met een reeks bestelwagens op een gedeeld elektrisch platform.
Historische namen krijgen moderne technologie
Renault heeft een lange traditie als het op bestelwagens aankomt. Bij sommigen zullen de namen Goelette en Estafette misschien nog een belletje doen rinkelen. Het zijn dan ook die namen die Renault opnieuw opgediept heeft uit haar verleden, maar ook de Trafic beleeft zijn elektrische wedergeboorte. De Trafic met verbrandingsmotor blijft voorlopig gewoon bestaan naast het nieuwe 100% elektrische model.




Drie modellen op één platform: Trafic, Goelette en Estafette E-Tech
De nieuwe Trafic, Goelette en Estafette E-Tech maken gebruik van een gloednieuw, zuiver elektrisch en flexibel “skateboard-platform”. De drie modellen staan dan wel op dezelfde basis, ze bieden elk hun specifieke benadering om zoveel mogelijk de door het platform gecreëerde ruimte te benutten.
De Trafic E-Tech wordt het manusje-van-alles onder de elektrische bestelwagens van Renault. De Goelette E-Tech gaat volop voor personalisering en kan geconfigureerd worden als enkele cabine met daarachter een naakt chassis (om volledig je ding mee te doen), met dubbele cabine of met een boxbody met een volume van meer dan 10 kubieke meter. De Estafette E-Tech is tot slot ideaal voor pakjesbezorgers, omdat je er met gemak in kunt rechtstaan en dankzij zijn lichte en handig te bedienen schuifdeuren aan de zijkant en rolluik achteraan.




Tot 450 km rijbereik en snelladen met 800 V-technologie
Renault biedt deze bedrijfsvoertuigen aan met twee batterijen: een grote NMC-batterij met een maximaal bereik in de Trafic van 450 km en een kleinere batterij (gericht op verplaatsingen in de stad) met een geschat bereik van 350 km.
Om de tijd dat de voertuigen stilstaan zo goed mogelijk te beperken, is het platform uitgerust met 800 volt-technologie, een primeur voor Renault. Aan een snellader kan de batterij in minder dan 20 minuten opgeladen worden van 15 tot 80%. Daarnaast zullen de 3 modellen beschikken over vehicle-to-grid en vehicle-to-load mogelijkheden.
Er blijven nog heel wat vragen onbeantwoord momenteel. Zo weten we nog niet hoeveel de drie bestelwagens gaan kosten, of ze een last kunnen trekken en of er misschien ook gewerkt wordt aan een MPV op hetzelfde platform. Meer details worden in de komende maanden verwacht, in aanloop van hun verwachte commercialisering in 2026.



