Na onder meer Kia en Mercedes-Benz is het de beurt aan Renault om uit te pakken met een reeks bestelwagens op een gedeeld elektrisch platform.

Advertentie
Advertentie

Historische namen krijgen moderne technologie

Renault heeft een lange traditie als het op bestelwagens aankomt. Bij sommigen zullen de namen Goelette en Estafette misschien nog een belletje doen rinkelen. Het zijn dan ook die namen die Renault opnieuw opgediept heeft uit haar verleden, maar ook de Trafic beleeft zijn elektrische wedergeboorte. De Trafic met verbrandingsmotor blijft voorlopig gewoon bestaan naast het nieuwe 100% elektrische model.

Elektrische Ford Transit Custom bestelwagen in een moderne studio.
Moderne interieur van elektrische auto met digitaal dashboard en groot touchscreen.
Renault Trafic metalen logo op grijze carrosserie, verlicht door zacht licht.
Advertentie
Advertentie

Drie modellen op één platform: Trafic, Goelette en Estafette E-Tech

De nieuwe Trafic, Goelette en Estafette E-Tech maken gebruik van een gloednieuw, zuiver elektrisch en flexibel “skateboard-platform”. De drie modellen staan dan wel op dezelfde basis, ze bieden elk hun specifieke benadering om zoveel mogelijk de door het platform gecreëerde ruimte te benutten.

De Trafic E-Tech wordt het manusje-van-alles onder de elektrische bestelwagens van Renault. De Goelette E-Tech gaat volop voor personalisering en kan geconfigureerd worden als enkele cabine met daarachter een naakt chassis (om volledig je ding mee te doen), met dubbele cabine of met een boxbody met een volume van meer dan 10 kubieke meter. De Estafette E-Tech is tot slot ideaal voor pakjesbezorgers, omdat je er met gemak in kunt rechtstaan en dankzij zijn lichte en handig te bedienen schuifdeuren aan de zijkant en rolluik achteraan.

Moderne en vintage Renault bestelwagens in een helder verlichte showroom.
Moderne Renault Goélette vrachtwagen met open laadruimte en achterdeur.
Achterkant van een Renault Goélette met moderne LED-achterlichten en iconisch logo.
Moderne witte elektrische bestelwagen met stijlvolle LED-koplampen en futuristisch ontwerp.

Tot 450 km rijbereik en snelladen met 800 V-technologie

Renault biedt deze bedrijfsvoertuigen aan met twee batterijen: een grote NMC-batterij met een maximaal bereik in de Trafic van 450 km en een kleinere batterij (gericht op verplaatsingen in de stad) met een geschat bereik van 350 km.

Om de tijd dat de voertuigen stilstaan zo goed mogelijk te beperken, is het platform uitgerust met 800 volt-technologie, een primeur voor Renault. Aan een snellader kan de batterij in minder dan 20 minuten opgeladen worden van 15 tot 80%. Daarnaast zullen de 3 modellen beschikken over vehicle-to-grid en vehicle-to-load mogelijkheden.

Er blijven nog heel wat vragen onbeantwoord momenteel. Zo weten we nog niet hoeveel de drie bestelwagens gaan kosten, of ze een last kunnen trekken en of er misschien ook gewerkt wordt aan een MPV op hetzelfde platform. Meer details worden in de komende maanden verwacht, in aanloop van hun verwachte commercialisering in 2026.

Advertentie
Advertentie
Grijze bestelwagen Volta Trucks in een moderne, ruime binnenruimte.
Achterstoelen inklapknop op dashboard van de Jeep Avenger.
Renault Estafette logo op een zwarte achtergrond, modern en minimalistisch ontwerp.
Moderne cabine-interieur van een vrachtwagen met touchscreen en ergonomische bestuurdersstoel.