François Piette

11 NOV 2009

Drie volumes

De Mégane II met zijn drie volumes kende een bescheiden commercieel succes. Zijn opvolger, de Fluence, ziet het grootser. Renault brengt het model zowat overal uit: van Europa en Turkije tot het Midden-Oosten en zelfs Australië. De Fluence onderscheidt zich alleszins van de rest van het Mégane-gamma.

Het segment

Het segment van de compacte gezinswagens is voor de meeste constructeurs van erg groot belang. Een klein gedeelte van dit segment zijn compacte auto’s met drie volumes. Die kennen in België erg weinig succes. In de landen rond de Middellandse Zee verkopen deze auto’s echter als zoete broodjes. Al met al vertegenwoordigt dat een erg groot volume. En daar speelt Renault graag op in.

Foto’s

Bij het zien van de eerste foto’s van de Fluence bleef het wauw-effect duidelijk achterwege. Fluence mag dan wel een samentrekking zijn van ‘fluide’ en ‘élégance’, de auto zag er klassiek en statig uit. In realiteit valt het resultaat nog best mee. De lijn is in ieder geval beter geslaagd dan die van de Mégane I en de Mégane II met drie volumes. Smaken verschillen nu eenmaal.

Mix

De Fluence wordt op het platform van de Mégane III gebouwd, maar hergebruikt de vooras van de Mégane II en de achteras van een Nissan die alleen in Korea wordt verkocht. Binnenin vind je de boordplank van de Mégane III terug, maar de grote digitale snelheidsmeter wordt door een traditionele teller vervangen. De afwerking en de gebruikte materialen zijn degelijk en kunnen de vergelijking met de concurrentie aan.

Uitrusting

De uitrusting is goed en kan behoorlijk worden uitgebreid. Bijvoorbeeld met een audio-installatie van Arkamys, de beruchte TomTom--GPS van minder dan 500 euro, een USB-aansluiting, Bluetooth-verbinding, lederen bekleding van de stoelen, airco met twee zones en drie ventilatieniveaus … Kortom, de lijst is erg uitgebreid. In België zijn de prijzen nog niet bekend. Die zouden echter vrij voordelig zijn.

Aan boord

Met een lengte van 4,62 meter, een hoogte van 1,48 meter en een breedte van 1,81 meter is de Fluence vrij groot. Het interieur profiteert hiervan, want er is meer dan genoeg ruimte voor vier inzittenden. De meeste ruimte gaat echter naar de koffer. Die is dan ook niet minder dan 530 liter groot. Toch is het jammer dat de laadvloer bij een neergeklapte achterbank (1/3 – 2/3) niet volledig vlak is. Die achterbank is meteen ook een minpunt van de Fluence. De rugleuning van de stoel achteraan rechts is te dun en rust op erg licht plaatwerk. Als je gaat zitten, hoor je dan ook een rare ‘klonk’. Vreemd. Met de lederen zetelbekleding is dat foutje wel van de baan. Voor het overige zit de Fluence goed in elkaar. De rijpositie is goed, maar de stoelen geven veel te weinig zijdelingse steun. Bij een dynamische rijstijl is het in bochten zoeken naar houvast.

Twee motoren

In België worden slechts twee motoren aangeboden: de 1,6-liter benzinemotor van 110 pk en de 1.5-dCi dieselmotor van 105 pk. Die laatste stoot 119 g CO2/km uit. We raden de 1.5 dCi aan, hoewel hij minder krachtig lijkt dan in andere modellen. Onder 2.000 omwentelingen per minuur voelt hij wat hol aan. Je moet dan ook geregeld naar de manuele zesbak grijpen om terug te schakelen. De benzinemotor moet het bovendien met een manuele vijfbak doen. De motor is behoorlijk stil, maar komt koppel te kort. Tijdens acceleraties moet je tot 3.500 omwentelingen per minuut klimmen om behoorlijk te kunnen hernemen. Aan kruissnelheid is het toerental vrij hoog (3.500 tot 3.700 omwentelingen per minuut) en dringt een onaangename resonantie door tot in het interieur.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie