Hybride motoren zitten sterk in de lift, dat heeft ook Renault duidelijk begrepen. Het stelt vandaag een nieuwe 1,8-liter hybride benzinemotor voor met een batterij van 1,4 kWh. Die vervangt de 1,6-liter E-Tech Full Hybrid van 145 pk. De motor werd eerder al geïntroduceerd in de Dacia Bigster, maar krijgt bij Renault nog 5 pk extra.
Nieuwe generatie hybride technologie beschikbaar in Renault Captur en Symbioz
Goed nieuws voor de Symbioz en Captur, want de twee modellen krijgen een nieuwe hybride aandrijflijn. Vanaf vandaag kan je deze modellen bestellen met de E-Tech full hybrid motor van 160 pk. Deze krachtbron is gebaseerd op een viercilinder-benzinemotor zonder turbo met een cilinderinhoud van 1,8 liter. Dat is dus iets meer dan de 1,6-liter die deze motor voorafging. Ook de elektromotoren (want het zijn er twee: een 36 kW sterke ‘e-motor’ en een 15 kW sterke hoogspanningsstartmotor) en de versnellingsbak werden onder handen genomen om overal wat vermogenswinst te kunnen sprokkelen.
Als gevolg daarvan is het koppel gestegen met 25% en is het maximumkoppel al bij zo’n 2.000 t/min beschikbaar. Dat vertaalt zich in vlottere hernemingen en snellere acceleraties. De sprint van 0-100 km/u nam met de vorige motor voor beide modellen nog meer dan 10 seconden tijd in beslag. Die tijden zakken nu naar een aangenamere 8,9 seconden voor de Captur en 9,1 seconden voor de Symbioz. Nog een voordeel van het extra vermogen: beide modellen kunnen nu tot 1.000 kg trekken, tegenover 750 kg voorheen (al is dat nog steeds minder dan de modellen met mild-hybride motor).


Ook mild-hybride vanaf nu mogelijk voor Symbioz
Nog belangrijker dan kwieke prestaties, is het verbruik voor dit soort hybride. Deze nieuwe generatie E-Tech motor gaat er ook op dit vlak op vooruit. Het gemiddeld verbruik is voor de Captur en Symbioz vastgelegd op 4,4 liter/100 km, tegenover 4,7 liter in het geval van de vorige motor. De CO2-uitstoot is ook verminderd tot 98 g/km voor de Symbioz en 99 g/km voor de Captur. Dit is deels te danken aan de grotere 230 V-batterij, want ook die is toegenomen van 1,2 tot 1,4 kWh. Die zorgt er niet alleen voor dat de auto zuiver elektrisch kan starten, maar ook in en om de stad tot 80% van de afstand puur elektrisch kan rijden.
De prijzen van Captur met de nieuwe E-Tech full hybrid 160 pk beginnen bij 29.100 euro in België. De Symbioz met dezelfde motor kost 30.600 euro. Bestellen kan vanaf vandaag, de eerste leveringen staan voor september gepland.
Om af te sluiten: de Symbioz krijgt niet één, maar twee nieuwe motoren. Want naast deze nieuwe 160 pk-hybride, krijgt hij ook een mild-hybride in zijn gamma: de 140 pk sterke mild hybrid-motor op basis van de 1,3-liter viercilinder-turbobenzinemotor. Deze kleine hybride met 12V-batterij geeft de Symbioz een maximumkoppel van 260 Nm, een gemengd verbruik van 5,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 132 g/km.