François Piette

29 AUG 2008

Duivels snel en betaalbaar

Renault heeft al een lange traditie wat betreft betaalbare sportieve wagentjes. Denken we maar aan de 4cv 1063, de Dauphine, R8 en R12 Gordini en meer recent nog de R5 Alpine, de GT Turbo en andere Clio Williams. Kleine autootjes, maar met een duivels temperament! De nieuwe Twingo RS voegt zich graag bij dit rijtje en koppelt een erg interessante prijs aan uitstekende prestaties in een compacte wagen.

Een specifieke motor

Het hart van een sportieveling is natuurlijk zijn motor. Renault koos voor een atmosferische 1,6 liter, want een drukgevoede motor zou te duur worden. Deze werd echter duchtig onder handen genomen om hem karakter en de nodige prestaties te laten leveren. Nadat zijn cilinderkop en de zuigers onder handen waren genomen leverde hij al wat meer als zijn oorspronkelijke 110 pk’s. Het in-en uitlaatsysteem werd geoptimaliseerd, zodat hij nu vrijer kan ademen. De ingenieurs zijn bijzonder fier op hun 4 in 1-uitlaat, die compactheid, akoestiek en prestaties combineert. Uiteindelijk worden er uit deze 1600 bij 6.750 toeren 133 pk gepuurd, terwijl bij 4.400 omw een koppel van 160 nm geleverd wordt. Hieraan wordt een korte vijfbak gekoppeld (geen 6, helaas).

Een chassis op maat!

Als het op rijdynamiek aankomt wordt er bij Renault Sport niet bespaard. Voor de RS krijgt je keuze uit 2 ophangingen. De eerste, de “Sport”, wordt serie gemonteerd en biedt naast een verlaging van 10 mm ook nog eens bredere sporen, ophangingsarmen in aluminium, 30% stijvere veren en een dikkere torsiebaar. Het “Cup”-chassis kost 500 Euro extra, maar vervangt de 16-duimers door 17” grote velgen. De koets wordt nog eens 4 mm lager gelegd, terwijl ook de veren nog een stukje harder worden.

Uiteraard kregen ook de remmen de nodige aandacht. De schijven vooraan komen van de Laguna II, terwijl de achterste dezelfde zijn als die onder de Megane II. Bij Renault Sport hebben ze het niet zo begrepen op al die electronica. Hier vind je dus geen noodremhulp (wel op alle andere Renault-modellen), terwijl het ESP volledig uitschakelbaar is via een onder het dashbord weggestopte schakelaar.

Ludiek uitzicht

De Twingo RS herken je dadelijk aan zijn grotere spatborden en zijn aparte bumpers. Renault heeft bij het ontwerp hiervan duidelijk het Twingo concept van 2006 voor ogen gehouden. Binnenin is de sfeer sterk “sport”. De oranje veiligheidsgordels, de versnellingpook, pedalen in aluminium en de toerenteller met zijn speciale grafiek geven het geheel een sympathiek en kleurrijk tintje.

Op de weg

Op de bochtige wegjes van Portugal heeft de Twingo RS ons aangenaam verrast…en eigenlijk ons hart veroverd! De ophanging is levendig en precies, terwijl het weggedrag toch gezond blijft en de RS in alle omstandigheden makkelijk te rijden is. De voortrein reageert scherp en je kan de auto haast op de millimeter na de bocht insturen. Terwijl de achteras perfect de ingeslagen richting volgt. Eindelijk krijgen we nu eens een Twingo met een aangename en goede stuurinrichting. Het niveau van de echte toppers wordt nog niet bereikt, maar de vooruitgang is reëel. De remmen overtuigen door hun kracht, progressiviteit en uithouding! Het verschil tussen de Sport en de Cup wordt duidelijk als het ritme opgedreven wordt en de Cup veel beter de koetsbewegingen opvangt. Het ESP is volledig ontkoppelbaar, maar laat zelfs ingeschakeld heel wat speelruimte toe.

De motor heeft een nogal « opvliegend » karakter en je moet dus niet aarzelen om hem boven de 4500 toeren te jagen en zo zijn ware aard te leren kennen. Hij gaat er als de spreekwoordelijke speer vandoor terwijl de klank die sportiviteit nog versterkt. De kracht is er ook reeds van bij de laagste toeren voorhanden, maar eens in de middentoeren stuwt de motor de RS erg krachtig vooruit om pas bij 7000 toeren af te geven. Toch denken we dat een 6-bak het potentieel van de motor nog beter naar voren zou kunnen brengen. Hoewel de verhoudingen van de 5-bak wat korter werden, is er nog een klein gat tussen 2 en 3. Zeker als het er warm aan toegaat, weet je niet zo goed welke gang in te leggen. En op de autosnelweg laat de korte 5de de motor rond de 4000 toeren grommen.

Comfort wordt bij een dergelijke auto met een kleine c geschreven. Toch is de stuurpositie benedenmaats. Langere slungels kunnen hun benen nergens kwijt, terwijl het dak akelig dicht komt. De stoel is immers niet in de hoogte regelbaar en het stuur kan niet in de diepte verplaatst worden. Toch bieden de stoelen volop steun, terwijl de pedalen perfect staan opgesteld voor het betere tip-hiel-werk. De motor laat zich goed horen en dat mag op kleine wegjes nog leuk en aangenaam zijn, op autosnelwegen is het plezier er gauw vanaf. Voor een kleine sportieveling is het rijcomfort nog vrij behoorlijk en uiteraard is de Sport een tik soepeler dan de Cup, zonder dat die op een harde plank begint te lijken.

Het beste nieuws…

…is de prijs ! ! Met 15.550 is de Twingo RS erg goed geplaatst tegenover rivalen als de Citroën VTS, de Suzuki Swift Sport of nog de Fiat 500 Abarth. Serie krijg je een manuele airco, uitschakelbaar ESP, radio-CD met 4 speakers en bediening op het stuur. Gemiddeld zou de RS 7 l per 100 verbruiken, terwijl de CO2-uitstoot 165 gr/km bedraagt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie