of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Rijtest: Seat Ibiza 1.0 TGI, gas geven

Aanbod
1/10

Rijtest: Seat Ibiza 1.0 TGI, gas geven

<p>De vijfde generatie van de Seat Ibiza krijgt een versie op CNG. Wat doet aardgas met deze sympathieke kleine Spanjaard?</p>

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

2 Mei 2018

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

Tijdens zijn 35-jarige carrière en verspreid over vier generaties wist de Seat Ibiza al bijna 5,5 miljoen klanten te verleiden. Om zijn B-segmenter alle kansen te geven, spaarde Seat kosten noch moeite: de laatste generatie mocht bijvoorbeeld als eerste het MQB A0-platform van de Volkswagen-groep inwijden, nog voor de VW Polo en Audi A1. Dat is niet alles: na de kleine Mii en de grotere Leon, en in afwachting van de Arona, krijgt de Ibiza er ook een versie op CNG bij.

Van TSI naar TGI

De 1.0 TGI is technisch gebaseerd op de 95 pk sterke 1.0 TSI. Bij zijn transformatie verloor de turbobenzine een handvol pk’s. Voortaan heeft hij er nog maar 90. De wijzigingen zorgen er ook voor dat er wat koppel verloren gaat: van 175 naar 160 Nm.

262 liter

Het blijft natuurlijk niet alleen bij motorwijzigingen: er moet ook nog een aardgastank geïnstalleerd worden. Die kan 13 kilogram gecomprimeerd gas opslaan en past volledig onder de koffervloer. Je verliest er niet alleen het reservewiel door, maar ook enkele liters koffervolume. Maar met 262 liter is er nog voldoende voor dagelijks gebruik. Voor een weekend- of verhuistrip is het nipt, maar de rugleuning van de achterbank is nog steeds klassiek neerklapbaar.

Bi-fuel

De Seat Ibiza TGI rijdt niet uitsluitend op aardgas, maar is eerder een bi-fuelversie. Hij geeft steeds de voorkeur aan CNG, maar als zijn 13 kilo’s opgebruikt zijn, schakelt hij automatisch over op benzine. De klassieke brandstoftank zit onder de achterbank, en zorgt met 40 liter voor een comfortabel rijbereik. Volgens de officiële cijfers zorgen beide reservoirs voor een gecombineerd rijbereik van 1.194 kilometer.

230 kilometer rijbereik

Dat is de theorie. In de praktijk sta je ongeveer om de 230 kilometer bij een CNG-pomp. Die duiken nog niet overal op, vooral niet in Wallonië. Betaal je de meerprijs van zo’n € 1.400 voor een TGI-versie vergeleken met een klassieke TSI, dan moet je natuurlijk maximaal profiteren van de lage prijs aan de pomp van aardgas om de investering te laten renderen. Bij een normale rijstijl verbruik je zo’n 5,5 tot 6 kilogram per 100 kilometer. De 13 kilogram in de aardgastank zorgen dus voor een reëel rijbereik van zo’n 230 kilometer voor de motor terug op benzinemodus overschakelt.

Snel en betaalbaar

Heb je een CNG-station in je buurt, dan duurt tanken maar enkele minuten en betaal je bovendien niet veel. De gemiddelde prijs voor CNG bedraagt minder dan € 1/kg, waardoor je voltankt voor € 13 en weer vertrokken bent voor 230 kilometer. Je betaalt dus ongeveer € 5,5/100 km. Als je gemiddeld € 1,3/l aan super 95 betaalt, is het alsof je met een Ibiza TSI rijdt die in de praktijk 4,2 l/100 km verbruikt.

Licht gewijzigde balans

De prestaties van de Ibiza TGI zijn zeker toereikend, al hoef je niet te aarzelen om de toerenteller de hoogte in te jagen om stevig te hernemen. De motor is verder soepel en discreet. Hij is zelfs iets minder luidruchtig dan de equivalente TSI. De Ibiza TGI gedraagt zich ook op alle vlakken veilig en beheerst. Wel merk je de gewichtsverplaatsing: de zwaardere achterkant doet de voorkant af en toe lichter aanvoelen. Dat zorgt soms voor een zwevend effect in het stuur en maakt de Ibiza TGI gevoeliger voor zijwind op snelwegen.

CO2

De TGI is beschikbaar in dezelfde uitrustingsversies als de andere Ibizas. Het instapniveau Reference begint vanaf € 16.690. Bovenaan het gamma staat de Ibiza Xcellence, die € 20.560 kost. Tussenin staat de versie Style, die je € 18.500 betaalt. Fiscaal interessant: de TGI stoot amper 88 g/km aan CO2 uit.

Besluit

We hadden in de praktijk gehoopt dat de Seat Ibiza TGI royaler op aardgas kon rijden en indien nodig ook even op benzine. Een grotere aardgastank was dus welkom geweest om de bezoekjes aan de pomp wat meer te spreiden. Want wie een Ibiza TGI koopt, wil uiteraard zo weinig mogelijk de benzinetank aanspreken, om zo optimaal te profiteren van de lage prijs van aardgas aan de pomp.

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie

Koop een Seat Ibiza of vergelijkbare auto

Seat

Ibiza

13 950 €

2021

58 636 km

Benzine

80 pk

Manueel

104 g/km

date

Mazuin Fosses - Volkswagen & Commercial Vehicles

Fosses-La-Ville

date

Car-Pass

My Way

Seat

Ibiza

12 970 €

2021

47 214 km

Benzine

95 pk

Manueel

118 g/km

date

MIG Motors Eke - Volkswagen & Commercial Vehicles

Nazareth

date

Car-Pass

My Way

Seat

Ibiza

4 250 €

2010

196 246 km

Diesel

80 pk

Manueel

98 g/km

date

Autobedrijf Lagrou BVBA - Seat

Diksmuide

date

Car-Pass

Seat

Ibiza

15 490 €

2023

46 482 km

Benzine

95 pk

Manueel

120 g/km

date

MyWay Steveny Rochefort

Rochefort

date

Car-Pass

My Way

Seat

Ibiza

19 990 €

2025

4 958 km

Benzine

95 pk

Manueel

118 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Anderlecht - Seat

Anderlecht

date

Car-Pass

My Way

Seat

Ibiza

18 990 €

2024

13 758 km

Benzine

115 pk

Automaat

125 g/km

date

MyWay Steveny Rochefort

Rochefort

date

Car-Pass

My Way

Seat

Ibiza

12 970 €

2020

48 789 km

Benzine

80 pk

Manueel

125 g/km

date

MIG Motors Eke - Volkswagen & Commercial Vehicles

Nazareth

date

Car-Pass

My Way

Seat

Ibiza

19 990 €

2024

28 385 km

Benzine

115 pk

Automaat

120 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Wommelgem

Wommelgem

date

Car-Pass

My Way