Pierre-Benoit Sepulchre

7 OKT 2014

Robotportret van de eigenaar van een Bugatti Veyron

Met premiummerken zoals Audi, Bugatti, Lamborghini en Bentley heeft de Volkswagen-groep veel troeven om welgestelde klanten aan te trekken.

Bovendien heeft elk merk een eigen persoonlijkheid, er is nauwelijks onderlinge concurrentie. Mocht je ooit twijfelen tussen Bentley Continental GT Speed en een Bugatti Veyron, dan legt Wolfgang Dürheimer, president en CEO van Bentley en Bugatti, even het verschil uit tussen de twee.

Hij verklaarde aan persagentschap Bloomberg dat het Bentley-cliënteel heel verschillend is van dat van Bugatti. “De gemiddelde Bentley-klant bezit acht auto’s, terwijl een doorsnee-Bugatti-koper 84 auto’s één jacht en drie privéjets heeft.” De CEO van beide merken overdrijft wellicht een beetje, maar we mogen er wel uit afleiden dat Bentley-eigenaars tot de 1 procent rijkste personen ter wereld behoren, terwijl de modellen van Bugatti bestemd zijn voor rijkste 1 procent van dat procent.

Concreet kost een Bentley ongeveer een tiende van een Bugatti. Het hoeft dus niet te verbazen dat Bugatti er acht jaar over gedaan heeft om 450 exemplaren van de Veyron te verkopen.   

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie