Misschien heb je er nog nooit van gehoord, maar Santana assembleerde tot zo’n 15 jaar geleden 4x4’s. Dat deed het onder licentie van onder andere Suzuki en Land Rover, maar het bouwde ook de PS-10 Anibal. Die laatste had verdacht veel weg van de originele Land Rover Defender en was ook verkrijgbaar was als Iveco Massif. Een beetje zoals de Ineos Grenadier vandaag dus. Na 15 jaar radiostilte – de deuren van de fabriek gingen in 2011 dicht – laat het merk nu opnieuw van zich horen. Het kondigt de komst aan van een nieuwe pick-up die de 4x4 roots van het merk alle eer aan moet doen.

Diesel en plug-in hybride
Meer dan een teaserfoto is er voorlopig nog niet, maar die belooft in elk geval een ruige pick-up. Die moet volgens het persbericht van Santana de kernwaarden van het merk in zich dragen: “duurzaamheid, betrouwbaarheid en offroad-bekwaamheid”. Hoewel het nog wachten is op hoe het nieuwe model er exact uit zal zien, is er op technisch vlak wel al iets van informatie bekend. Zo wordt het (voorlopig?) geen elektrisch model, maar zal er keuze zijn uit een dieselmotor van de nieuwste generatie en een plug-in hybride. Voor de assemblage wordt de voormalige fabriek in Linares, in de Spaanse regio Andalusië, opnieuw opgestart.
(Meer dan) een beetje Chinees?
Het lijkt verrassend dat Santana na 15 jaar radiostilte vanuit het niets terug lijkt op te duiken met een gloednieuw model. Maar de snelle ontwikkeling van de pick-up is te danken aan de hulp die het merk kreeg uit… China. Santana tekende eerder dit jaar immers een samenwerkingsovereenkomst met de Chinese bedrijven Anhui Coronet Tech en Zhengzhou Nissan (ZNA). Dat laatste is een joint venture tussen Nissan en Dongfeng, en laat Dongfeng nu net over een breed gamma van pick-ups beschikken. Het lanceerde dit jaar een nieuw model, de Z9. Misschien een voorsmaakje van wat er onder het doek zit op de teaserfoto van Santana?
