of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Voiture sous un drap noir avec éclairage de studio dramatique et fond sombre.","nl":"Auto onder een zwart doek met dramatische studiobelichting en donkere achtergrond."}
{"fr":"Iveco Massif blanc en mouvement sur une route de campagne dégagée.","nl":"Witte Iveco Massif rijdend op een open landelijke weg."}
1/3

Santana keert terug met een ruige pick-up

Het Spaanse Santana laat na 15 jaar inactiviteit terug van zich horen. Het belooft een nieuw model voor het betere offroad-werk, en krijgt daarvoor hulp uit… China.

Geschreven door Arnaud Henckaerts

24 September 2025

Advertentie

Misschien heb je er nog nooit van gehoord, maar Santana assembleerde tot zo’n 15 jaar geleden 4x4’s. Dat deed het onder licentie van onder andere Suzuki en Land Rover, maar het bouwde ook de PS-10 Anibal. Die laatste had verdacht veel weg van de originele Land Rover Defender en was ook verkrijgbaar was als Iveco Massif. Een beetje zoals de Ineos Grenadier vandaag dus. Na 15 jaar radiostilte – de deuren van de fabriek gingen in 2011 dicht – laat het merk nu opnieuw van zich horen. Het kondigt de komst aan van een nieuwe pick-up die de 4x4 roots van het merk alle eer aan moet doen.

Witte Iveco Massif rijdend op een open landelijke weg.
Advertentie

Diesel en plug-in hybride

Meer dan een teaserfoto is er voorlopig nog niet, maar die belooft in elk geval een ruige pick-up. Die moet volgens het persbericht van Santana de kernwaarden van het merk in zich dragen: “duurzaamheid, betrouwbaarheid en offroad-bekwaamheid”. Hoewel het nog wachten is op hoe het nieuwe model er exact uit zal zien, is er op technisch vlak wel al iets van informatie bekend. Zo wordt het (voorlopig?) geen elektrisch model, maar zal er keuze zijn uit een dieselmotor van de nieuwste generatie en een plug-in hybride. Voor de assemblage wordt de voormalige fabriek in Linares, in de Spaanse regio Andalusië, opnieuw opgestart.

(Meer dan) een beetje Chinees?

Het lijkt verrassend dat Santana na 15 jaar radiostilte vanuit het niets terug lijkt op te duiken met een gloednieuw model. Maar de snelle ontwikkeling van de pick-up is te danken aan de hulp die het merk kreeg uit… China. Santana tekende eerder dit jaar immers een samenwerkingsovereenkomst met de Chinese bedrijven Anhui Coronet Tech en Zhengzhou Nissan (ZNA). Dat laatste is een joint venture tussen Nissan en Dongfeng, en laat Dongfeng nu net over een breed gamma van pick-ups beschikken. Het lanceerde dit jaar een nieuw model, de Z9. Misschien een voorsmaakje van wat er onder het doek zit op de teaserfoto van Santana?

Gouden pick-up op klif met wandelaar die het berglandschap bewondert.
Arnaud
							Henckaerts

Arnaud Henckaerts

Advertentie