François Piette

11 MEI 2012

Geslaagde herkansing

SsangYong is een vrij miskend merk op onze markt en loopt een beetje verloren tussen de Zuid-Koreaanse SUV’s. Het merk heeft moeilijke momenten gekend toen de importeur verdween en door de producten met bizarre look en onvoorspelbaar weggedrag. Stilaan lijkt alles weer op orde, zo bewijst deze oude bekende Actyon Sports, die eindelijk op de rails staat.

Advertentie
Advertentie

Epische herinneringen

Vijf jaar geleden kroop ik voor de eerste keer achter het stuur van een SsangYong, meer bepaald een Actyon coupé. Het minste wat we kunnen zeggen is dat ik er aparte herinneringen aan overhield: de look van een neusaap, een sponzige ophanging, remmen die al snel niet thuis gaven en de functionaliteit van een bulldozer. Kortom, alles was te herzien.

SsangYong heeft zijn les geleerd en na de onwaarschijnlijk gekke Musso lijkt het bedrijf eindelijk ernstig dankzij homogene en zelfs leuke producten zoals de aantrekkelijke en elegante compacte SUV Korando. De pick-ups bleven een zwak punt van SsangYong. Zoals gezegd kon de vorige Actyon ons niet overtuigen (om het zacht uit te drukken), het is dus de vraag wat dit nieuwe model te bieden heeft.

Elegant

De vorige Actyon had een atypische look die ons deed twijfelen of de ontwerpers wel legale stoffen rookten. De nieuwe Actyon keert terug naar een coherentere vorm. Hij straalt een dreigende blik, strakke lijnen en een zekere sportiviteit uit. Wat hij verliest aan originaliteit, wint hij aan elegantie. Maar we komen van ver.

Qua afmetingen blijft deze Actyon net onder de grens van 5 meter, wat in dit segment nog compact is. Wat de functionaliteit betreft – toch wel het doel van een pick-up – biedt de laadbak een nuttig oppervlak van 2,04 m².

Moderne motor…

Onder de kap verbaast SsangYong door de bescheiden cilinderinhoud van de motor: 2 liter, tegenover 2,5 of 3,0 in de Toyota Hilux. Klein maar dapper, want hij levert 155 paarden en een koppel van 360 Nm tussen 1.500 en 2.800 tr/min. De motor is afgeleid van die in de Korando, maar aangepast om in de lengte ingebouwd te worden (door de achterwielaandrijving).

De Actyon is een achterwielaandrijver die eventueel een vierwielaandrijver wordt, naargelang het terrein, het humeur van de bestuurder (de positie van het knopje met andere woorden) en het uitrustingsniveau. SsangYong biedt een manuele of automatische versnellingsbak met in beide gevallen zes versnellingen.

… en ophanging

Origineel aan deze pick-up is de onafhankelijke achterophanging. De traditie en vooral de beperkingen van het gewicht op de achteras, verplichten ingenieurs vaak om een antieke, starre achteras te gebruiken. Maar voor meer comfort en doeltreffendheid slaat SsangYong de weg van de onafhankelijke achterwielophanging in.

Korte rondleiding

Laten we meteen met de deur in huis vallen: ben je groot, kruip dan zeker achter het stuur voor je een bestelbon tekent. Een grote loebas als ik zit met het hoofd tegen het dak en de knieën tegen de stuurkolom. Ongetwijfeld een kwestie van gewoonte, maar het blijft betreurenswaardig op een auto met zulke afmetingen. Voor de rest zijn we verrast door de goede kwaliteit van de afwerking en de presentatie van de boordplank, het lijkt wel een salon. Achterin is de plaats voor de passagiers echter beperkt…

Genoeg gemuggenzift, tijd om de weg op te gaan. De volgende aangename verrassing is de motor: soepel, perfect op zijn gemak ondanks het gewicht en met een uitstekende akoestiek. Hij blijft opmerkelijke discreet, vooral bij stabiele toerentallen. De automatische versnellingsbak van ons testexemplaar gaat duidelijk al enkele jaren mee en heeft een traag beheer. Aangezien er hoegenaamd geen sprake is van sportiviteit (ondanks de naam) en de schakelovergangen zacht verlopen, zijn die verwijten echter niet doorslaggevend.

Verbeterd weggedrag

Tegenover de even verrassende als gevaarlijke duikbewegingen van de vorige Actyon rijdt deze nieuwe versie opmerkelijk stabiel. De achteras heeft wel de neiging om te stuiteren bij een lage belasting en de stuurbekrachtiging is sterk ontdubbelt en vaag, maar in zijn geheel is het weggedrag respectabel.

De prijzen

Voor minder dan 20.000 euro rijd je met een Actyon Sports in de afwerking Crystal. Mooi, maar dan moet je het stellen zonder de vierwielaandrijving en (nog erger) ESP. De afwerking Quartz kost 4.500 euro extra, voegt enkele comfortuitrustingen toe maar plaatst ESP nog altijd op de optielijst. Met een prijs van 1.000 euro! Tot slot biedt de afwerking Sapphire (28.490 euro) leder, ESP (dan toch), een parkeerhulp achteraan, elektrische zetels, enzovoort.

Bij de accessoires vind je echt alles, van een hardtop voor de laadbak tot verstevigingsbalken met daartussen een iPod-aansluiting en beschermingsplaten voor de onderkant. De garantie van vijf jaar (goed zo!) geldt voor 100.000 km.

Als gemiddeld verbruik kondigt SsangYong 7,4 l/100 km aan, maar reken toch op een drietal liter meer bij dagelijks gebruik en zonder ecologische rijstijl. Gehomologeerd als lichtevrachtvoertuig geniet de Actyon Sports van een gunstige fiscaliteit.

Advertentie
Advertentie
Advertentie