Suzuki heeft de productie van de Swift stilgelegd, volgens bronnen die in contact staan met Reuters. De oorzaak is een tekort aan componenten door de nieuwe strenge regels die China hanteert voor het exporteren van zeldzame grondstoffen.

Advertentie
Advertentie

Het ministerie van handel in China heeft begin April een aantal nieuwe regels ingesteld met betrekking tot de export van verschillende zeldzame aardmetalen en magneten die op grote schaal worden gebruikt in onder meer de autosector. Fabrikanten gebruiken die voor de productie van elektrische wagens, maar evengoed voor auto’s met een verbrandingsmotor. Bij verschillende autoconstructeurs gaan inmiddels de alarmbellen af, want het tekort aan materialen bij de constructeurs en hun toeleveranciers begint stilaan de productieplanning in gevaar te brengen.

Suzuki legt Swift-productie stil

De Japanse autobouwer Suzuki heeft inmiddels al ingegrepen en de bouw van de Swift tot 6 juni stilgelegd van 26 mei tot 6 juni omwille van een onderdelentekort. De productie zou deels hervat worden op 13 juni, en mogelijk volledig na 16 juni, wanneer er een beter zicht is op de aanvoer van de nodige materialen. Al is het niet zeker of die duidelijkheid er tegen dan zal zijn.

China’s beslissing om de export te stoppen van zeldzame aardmaterialen en magneten is een rechtstreeks gevolg van de handelsoorlog die momenteel aan de gang is tussen de VS en China. Partijen die handelen met China moeten een nieuwe exportlicentie zien te bekomen, maar dat gaat traag. En zelfs als die licentie er is, blijkt het vrijgeven van producten bij de Chinese douane trager te verlopen dan normaal.

Autosector reageert op Chinese dominantie

Langs alle kanten roepen belangenorganisaties nu op tot het terugdringen van de afhankelijkheid van China voor dit soort grondstoffen. In hoeverre dat realistisch is, is nog maar de vraag. De Chinese mijnbouw is goed voor 69% van de productie van “rare earth materials” en 90% daarvan verwerkt het zelf. Maar liefst 94% van het soort magneten die wereldwijd gebruikt worden voor elektrische wagens, komen ook uit China.

Ook de Europese autoindustrie heeft last van de exportbeperkingen. BMW laat weten dat enkele toeleveranciers al getroffen zijn door de nieuwe maatregelen. Mercedes-Benz (net als Nissan) zegt inspanningen te doen om zich te wapenen tegen materialentekort. Voor Volkswagen lijkt er momenteel nog geen probleem te zijn.

Hoe dan ook is het - naast duurzaamheid - een bijkomende reden waarom constructeurs vandaag volop onderzoek doen naar technologieën die minder steunen op het gebruik van deze zeldzame en kostbare materialen.