De eerste indruk? De nieuwe A3 Cabriolet is veel eleganter dan het vorige model. De proporties zijn evenwichtiger, deze auto zal zeker het mooie weer maken in de chiquere buurten. Het soort dak is wel hetzelfde gebleven: het blijft stof.
Soepel dak
Precies dat dak (of de eventuele afwezigheid) is van belang bij dit model. Met drie lagen en een uitstekende geluiddemping weert Audi zich tegen de coupé-cabriolets. De geluiddemping is zo verbluffend dat ze bijna gesloten auto’s evenaart.
Geen gebreken dus? Toch een klein minpunt als het moet: de kap plooit voortaan samen onder de kofferklep. En die operatie verloopt trager: 18 seconden in totaal. Akkoord, dat blijft redelijk, zeker omdat de operatie al rijdend tot 50 km/u kan plaatsvinden.
Plaats voor vier
Wat je verliest aan snelheid bij het dakmanoeuvre, win je aan ruimte. De A3 Cabriolet biedt echt plaats aan vier personen. Dat zal jouw twee kinderen zeker plezieren. Maar tussen ons gezegd: hij is meer geschikt voor een ritje alleen of onder geliefden. Dan kun je het windnet over de achterbank plaatsen en genieten van een doeltreffende isolatie van wervelingen. Zo heb je geen enkel excuus om de kap niet open te gooien als het niet regent, zelfs in de winter.
1.8 TFSI
Ons testexemplaar was uitgerust met een S-Tronic-automaat met dubbele koppeling. Gezien de technische fiche (180 pk) lijdt het geen twijfel: dit wordt sportief. Maar dat blijkt helemaal niet het geval. De motor bevalt vooral door zijn koppel, werkingsstilte en hernemingen bij gemiddelde toeren, zonder dat jouw maag onder de indruk geraakt van zijn vinnigheid. Tussen 2.000 en 5.000 tr/min geeft deze motor alles, zonder zich echt te laten horen. Voor sportiviteit moet je bij de S3 Cabriolet zijn, met 300 wilde paarden. Voor ons is de 1.4 TFSI 140 de ideale keuze bij de benzines.
Veilig en sereen weggedrag
Achter het stuur is er geen twijfel mogelijk: dit is een product uit de Volkswagen-wereld. Het weggedrag is dus veilig en sereen, in alle omstandigheden. Het MQB-platform draagt hier voor het eerst een cabriokoets en blijkt doeltreffend op bochtige wegen, met een evenwichtig temperament. Geen onaangename verrassingen dus.
Goed nieuws is dat ook het comfort de verwachtingen inlost. De A3 Cabrio is stil en goed opgehangen en verwent zijn inzittenden met allerlei gadgets, vaak optioneel: nekverwarming in de zetels, een compleet multimediasysteem met internetverbinding, led-koplampen, een adaptieve snelheidsregelaar, … De koffer varieert van correcte 320 liter naar een minder correcte 275 liter met geopend dak.
Prijzen
Ouch! Voor minder dan 30.700 euro heb je niets en de 1.8 TFSI kost 33.450 euro. Voeg nog enkele opties toe, een chiquere afwerking, de automaat met dubbele koppeling en je zit boven 40.000 euro. Het verbruik stabiliseert rond 8 l/100 km bij een normaal tempo op een gemengd parcours.
Conclusie
Deze Audi heeft geen grote gebreken en combineert passie en rede op een intelligente manier. Hij koppelt rijden in openlucht aan een praktisch en goed uitgekiend pakket. Het comfort aan boord maakt het mogelijk om het dak open te gooien, ook als de temperatuur zakt. De 1.8 TFSI is een discrete en volle motor, maar slaagt er niet in om zijn kleine broer, de levendige 1.4 TFSI, te doen vergeten.