all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

Mercedes SL400: sterkere suprematie

Aanbod
1/6

Mercedes SL400: sterkere suprematie

In de wereld van de roadsters heeft de Mercedes SL altijd al een speciale plaats ingenomen. Hij is minder openlijk gericht op sportiviteit dan zijn concurrenten en schuift comfort naar voren als een van de prioriteiten, wat er een uitstekende GT van maakt. Hij wordt door deze facelift alweer wat chiquer en is weer mee met de tijd.   

Geschreven door François Piette

18 Mei 2024

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

Bij een facelift denk je natuurlijk meteen aan een aangepaste esthetiek. Op dat vlak evolueert de SL zacht, maar merkbaar: de voorkant werd hertekend en heeft een nieuwe motorkap, nieuwe koplampen en een nieuwe grille. Achteraan is de evolutie kleiner. De cabrioconstructie bestaat nog altijd uit een hard plooidak, maar goed nieuws is dat je het nu kunt bedienen tot een snelheid van 50 km/u. Wel moet je deze operatie starten wanneer de auto nog minder dan 5 km/u rijdt. Nog wat de praktische eigenschappen betreft, kijken we even in de kofferruimte: Mercedes plaatste een automatische bagagebescherming die vanzelf opklapt en zakt. Een SL volladen was nog nooit zo gemakkelijk, vooral omdat de koffer 500 liter groot is.

SL400

Tegenover een voluptueuze 500 of de overdonderende AMG-versies, speelt de SL400 de rol van instapmodel van het gamma. We kennen slechtere instapversies, want hij gebruikt niets meer of minder dan de V6 die in lagere modellen de AMG-versies aandrijft. Een knappe drieliter dus, die 367 pk en een koppel van 500 Nm ontwikkelt. Met deze krachtbron legt de SL400 0 tot 100 km/u af in 4,9 seconden en haalt hij een topsnelheid van 250 km/u. Kortom, we hebben al heel wat mindere ‘basismodellen’ gezien.

Negen versnellingen

Gekoppeld aan een nieuwe automaat met negen versnellingen, is deze motor een toonbeeld van zachtheid. Hij heeft een soepel, vol karakter en is altijd beschikbaar. Zijn stem klinkt zoet en harmonieus. Met geopend dak laat de SL zich leiden met een scheutje gas, veegt hij oneffenheden in het wegdek weg en verwent hij zijn inzittenden met een comfort van een zeer hoog niveau. De HD-geluidsinstallatie, de nekverwarming, de omhullende en prachtig vormgegeven bekleding, de voortreffelijke afwerking: alles draagt bij tot jouw welzijn.

Sportief?

In het begon stond SL voor ‘Sport Leicht’, een lichte sportwagen dus. Licht is de SL al lang niet meer, om eerlijk te zijn. Sportief dan? Een beetje, maar zeker niet overdreven. Wanneer je vlot rijdt, blijkt de SL erg doeltreffend, zeker in de sportievere modi, maar hij schreeuwt nooit zo uitbundig als zijn Italiaanse rivalen. Je blijft altijd wat geïsoleerd van wat er zich op het asfalt afspeelt, maar de SL heeft de verdienste om zijn afmetingen en gewicht te doen vergeten.

Goed om te weten: de SL400 kan niet uitgerust worden met de ophanging die naar binnen buigt in een bocht of met de Active Body Control, in tegenstelling tot de 500. Zijn automatische versnellingsbak stelt een beetje teleur omdat hij in manuele modus niet snel genoeg reageert. Kleine minpunten die het plezier echter niet vergallen.

Prijs, uitrusting

De SL profiteert van zijn facelift om zijn uitrusting op te waarderen, met onder meer een systeem om autonoom te rijden in files, een uitgebreide automatische noodrem en een waarschuwing voor kruisend verkeer wanneer je achteruitrijdt. We betreuren wel dat het infotainmentsysteem niet groter en duidelijker werd. Hier verraadt de SL zijn leeftijd.

Qua budget moet je weten dat deze SL400 standaard 107.085 euro kost. Een stevige prijs, volgens jou? Ja, maar je bespaart ongeveer 20.000 euro in vergelijking met een 500 van 455 pk. Even slikken … En door het spel van de (zeer aantrekkelijke) opties, stijgt de rekening snel met nog een paar tienduizenden euro’s. En het verbruik? Dat valt goed mee, want de V6 stelt zich tevreden met zo’n tien liter superbenzine per honderd kilometer, bij een soepele rijstijl.  

Conclusie

In een dergelijke machine krijg je onmiddellijk zin in lange tochten. De SL is een authentieke GT en kan in deze categorie de nodige adelbrieven voorleggen. In deze auto wordt de drang om je land of zelfs het hele continent te ontdekken onweerstaanbaar. De facelift zet de kwaliteiten nog meer in de verf en zorgt tegelijk voor meer kracht bij de basis-V6, die meer dan voldoende op zijn taak berekend is. Rest nog de stevige prijs, die met enkele opties snel oploopt.

François
							Piette

François Piette

Foto’s: François Piette

Advertentie

Koop een Mercedes AMG of vergelijkbare auto

Mercedes

C 63 AMG

82 900 €

2023

51 864 km

Benzine

510 pk

Automaat

0 g/km

date

Garage De Rocker

Wetteren

date

Car-Pass

Mercedes

EQE 350

79 900 €

2024

16 369 km

Elektrisch

Elektrisch

292 pk

Automaat

Tweedehands

date

GMS Mercedes-Benz Tienen

Tienen

date

Car-Pass

Mercedes-Benz Certified

79 990 €

Prijs Prijs

2022

13 171 km

Elektrisch

Elektrisch

333 pk

Automaat

0 g/km

date

SMC Mechelen

Mechelen

date

Car-Pass

Mercedes-Benz Certified

Mercedes

EQE 300

54 450 €

2023

13 000 km

Elektrisch

Elektrisch

245 pk

Automaat

Tweedehands

date

Ramakers Car Center

Maasmechelen

date

Car-Pass

Mercedes

AMG GT

97 900 €

2019

49 903 km

Benzine

639 pk

Automaat

257 g/km

date

SAGA Waterloo

Braine-L\'Alleud

date

Car-Pass

Mercedes

EQE 300

50 990 €

2024

16 503 km

Elektrisch

Elektrisch

245 pk

Automaat

0 g/km

date

Used Cars Center - Hedin Automotive Kontich

Kontich

date

Car-Pass

Mercedes

C 43 AMG

31 750 €

2017

115 500 km

Benzine

367 pk

Automaat

185 g/km

date

Van Herck Turnhout

Turnhout

date

Car-Pass

Mercedes

EQE 350

54 450 €

Prijs Prijs

2023

29 098 km

Elektrisch

Elektrisch

292 pk

Automaat

0 g/km

date

CentrEtoile

Huy

date

Car-Pass