of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Volkswagen Polo 1.0 TSI 115: een echte mini-GT

Aanbod
1/7

Volkswagen Polo 1.0 TSI 115: een echte mini-GT

<p>Van veraf is het moeilijk te zeggen of je met de nieuwe generatie of met zijn voorganger te maken hebt. Toch is alles veranderd. En met de kleine 1.0 TSI wordt het zelfs bijzonder aangenaam…</p>

Geschreven door François Piette

9 Februari 2018

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

Toegegeven: we waren niet op zoek naar een specifieke motor toen we een testrit met de Polo reserveerden. De importeur heeft ons dus verwend: een topversie met de krachtigste motor en een royale uitrusting. Het prijskaartje overschreed daardoor weliswaar met gemak € 27.000, maar wat een bakje…

Voorzichtig…

De designers gingen alleszins niet uitbundig aan de slag voor deze zesde generatie Polo. De lijnen zijn wat scherper, de lichtblokken wat verbeterd en bovenaan het radiatorrooster is er een vreemde “bovenlip” opgedoken. Verder zijn de proporties en de grote lijnen hetzelfde gebleven. Met meer dan 14 miljoen geproduceerde exemplaren is het natuurlijk te begrijpen dat de designers het voorzichtig hebben aangepakt.

Ruim interieur

Het eerste wat binnenin opvalt, is de plaats. De Polo is zo ruim als een Golf van enkele generaties terug. Zelfs grotere passagiers zitten achteraan comfortabel, wat niet zo vaak voorkomt in dit segment. De koffer bevat 351 liter aan bagageruimte, wat ook indrukwekkend is. Het dashboard oogt geslaagd en wordt gedomineerd door een 6,5 of 8 duim groot infotainmentscherm. De materialen voelen kwalitatief aan, behalve in de portieren.

Technologie

Het multimediascherm aan boord kan worden voorzien van een internetverbinding, compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto, en verschillende apps. Het instrumentenpaneel kan ook volledig digitaal worden aangekleed, en handenvrij starten staat ook op de optielijst. Ten slotte is er nog een Beats-versie met uitgebreide, 300 watt sterke geluidsinstallatie.

Onder de motorkap

Ons testexemplaar was dus voorzien van de sterkste motor, in afwachting van de 1.5 TSI van 150 pk en vooral de 2.0 TSI in de 200 pk sterke Polo GTI. Met 115 pk en 175 Nm is de één liter grote driepitter op de afspraak. In combinatie met een manuele zesversnellingsbak beschikt hij over het nodige karakter: stil en soepel onderin de toeren, en levendig tot 5.000 tpm. Boven dat toerental beginnen de trillingen en is het tijd voor de volgende versnelling. Jammer dat de te lange versnellingsbak hem geen eer aandoet.

Levendig en comfortabel

Ondanks de winterbanden op ons testexemplaar en weinig gunstige weeromstandigheden bood de Polo heel wat rijplezier. De levendige motor, het nieuwe platform, een korte wielbasis: meer heb je niet nodig. De auto blijft altijd stabiel, is degelijk gedempt en reageert levendig. Nog dynamischer komt niet vaak voor, maar bestaat wel: die heten dan vooral Fiesta, Clio en 208. De laatste nieuwe Polo-generatie legt vooral een opmerkelijk volwassen comfort voor de dag, dat je normaal alleen in hogere segmenten vindt: schok- en geluiddemping staan op hoog niveau.

Veiligheid

Ook hier heeft VW niet bespaard: de Polo is voorzien van alles wat top is in dit segment: een dodehoekwaarschuwing, automatische noodremhulp met voetgangerherkenning, adaptieve snelheidsregelaar, semi-automatische parkeerhulp, led-koplampen vooraan en achteraan en zelfs een optionele gestuurde ophanging.

Prijzen

Laat ons eens omgekeerd beginnen: ondanks de sprankelende motor bleek de Polo relatief zuinig, met een gemiddelde van 6,2 l/100 km. Catalogusprijzen beginnen vanaf € 14.990, wat een stevige vanafprijs is. Er zijn drie uitrustingsniveaus: Trendline, Comfortline (€ 15.990) en Highline (€ 19.200). Alleen die laatste heeft standaard klimaatregeling en aluminium velgen. Voor die prijzen is dat wat gierig van de Duitsers…

Besluit

De nieuwe Polo biedt niets wereldschokkends, maar vinkt op alle vlakken heel wat juiste vakjes aan. De vrolijkste auto is het niet, maar de beschikbare uitrusting, interieurruimte en comfort zijn zijn grootste troeven. Maar voor een echt overtuigende Polo moet je in de optielijst duiken, en dan tikt het eindbedrag stevig aan…

François
							Piette

François Piette

Advertentie

Koop een Volkswagen Polo of vergelijkbare auto

19 990 €

2023

17 308 km

Benzine

95 pk

Automaat

126 g/km

date

My Way Direct

Vilvoorde

date

Car-Pass

My Way

19 290 €

2022

23 539 km

Benzine

95 pk

Automaat

125 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Wommelgem

Wommelgem

date

Car-Pass

My Way

14 950 €

2020

102 336 km

Benzine

95 pk

Manueel

104 g/km

date

Mazuin - Tarcienne

Tarcienne

date

Car-Pass

My Way

21 800 €

2023

15 000 km

Benzine

95 pk

Automaat

125 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

16 099 €

2022

86 497 km

Benzine

95 pk

Manueel

118 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

18 990 €

2023

8 500 km

Benzine

95 pk

Automaat

105 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Wommelgem

Wommelgem

date

Car-Pass

My Way

8 599 €

2014

109 010 km

Diesel

90 pk

Manueel

88 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

7 899 €

2015

122 706 km

Benzine

60 pk

Manueel

106 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass