Jean-Francois Christiaens

9 OKT 2018

Top 10: de hybrides op het salon van Parijs

Overweeg je een hybride maar geraak je niet op het salon van Parijs? Dan is dit een top 10 van de hybrides en plug-inhybrides die er worden tentoongesteld.

1. Toyota Corolla Touring Sports Hybrid

In Genève de berline, in Parijs de break. Deze twee versies zijn het speerpunt van Toyota’s nieuwe hybridestrategie om voortaan twee verschillende hybrides in hetzelfde model aan te bieden. In dit geval is dat een 1.8 van 122 pk en een 2.0 van 180 pk. Voor de 1.8 geeft Toyota een CO2-uitstoot op van 76 g/km, voor de nieuwe 2.0 ligt dat cijfer op 86 g/km (87 g/km voor de break).

2. Toyota RAV4 Hybrid

Nog een langverwachte Toyota in Parijs: de vijfde generatie RAV4. Ook hij heeft twee hybrideversies: een voorwielaangedreven en een vierwielaangedreven variant. Beide hybridesystemen zijn gebaseerd op de 2.5 benzine van 177 pk. De voorwielaandrijver haalt een gecombineerd vermogen van 218 pk, de vierwielaandrijver beschikt over 222 pk. De CO2-uitstoot bedraagt respectievelijk 102 en 105 g/km.

3. Toyota Camry Hybrid

Na een afwezigheid van 14 jaar volgt deze grote berline de Avensis op in Europa. Zijn hybride aandrijflijn bestaat uit een 2.5 viercilinder benzine die met elektromotor 218 pk produceert. Zijn CO2-uitstoot bedraagt 98 g/km. Wie hetzelfde wil maar in een premiumjasje, kan terecht bij de Lexus ES 300h, die eveneens in Parijs staat.

4. Honda CR-V Hybrid

Met de CR-V laat Honda de hybride terugkeren in Europa. Die produceert in totaal 184 pk en is er met voor- of vierwielaandrijving. De voorwielaangedreven versie heeft een CO2-uitstoot van 120 g/km, de vierwielaangedreven versie geeft een cijfer van 126 g/km op.

5. Lexus UX 250h

De UX is Lexus’ nieuwe compacte hybride SUv, die met zijn 4,5 meter aan lengte onder de NX en RX past. De hybride aandrijflijn in deze UX koppelt een nieuwe 2.0 benzine aan twee elektromotoren, in totaal goed voor 178 pk. Ook hier kan je kiezen tussen voor- en vierwielaandrijving. Voor die eerste geeft Lexus een CO2-uitstoot op van 96 g/km, voor de vierwielaangedreven versie 106 g/km.

6. Peugeot 3008 Hybrid4

Volgend jaar kan je de plug-inhybride 3008 bestellen. Voor het eerst krijgt de SUV op die manier vierwielaandrijving: een tweede elektromotor drijft rechtstreeks de achterwielen aan. Het gecombineerde vermogen van de 1.6 turbobenzine en de twee elektromotoren bedraagt 300 pk. De 13,2 kWh grote batterij onder de achterbank moet een volledig elektrisch rijbereik opleveren van 50 kilometer.

7. Peugeot 508 SW Hybrid

In Parijs is de nieuwe Peugeot 508 als break te zien. De SW krijgt volgend jaar ook een hybridevariant. Die combineert de 1.6 turbobenzine van 180 pk via een achttrapsautomaat aan een elektromotor van 110 pk via een EAT8-achttrapsautomaat. Het gecombineerde vermogen bedraagt 225 pk. Een 11,8 kWh sterke batterij moet een theoretisch elektrisch rijbereik opleveren van 40 kilometer. Peugeot mikt op een CO2-uitstoot van minder dan 49 g/km.

8. DS 7 Crossback E-Tense 4x4

De neef van de Peugeot 3008 is deze DS 7 Crossback, die ook PSA’s Hybrid4 mag gebruiken. Ook deze premiumfransman gebruikt dus de 1.6 turbobenzine van 200 pk met twee elektromotoren van 110 pk: een op de vooras en een op de achteras. Het gecombineerde vermogen: 300 pk. Ook hier bedraagt het volledig elektrische rijbereik 50 kilometer.

9. Citroën C5 Aircross Hybrid Concept

Omdat Citroën pas tegen 2020 de plug-inversie van zijn C5 Aircross op de markt wil brengen, staat hij er in Parijs nog maar als conceptcar. Ook hij gebruikt de hybride aandrijflijnen van de 508 en 508 SW: de 1.6 PureTech van 180 pk in combinatie met een elektromotor van 110 pk en achttrapsautomaat. Het elektrische rijbereik zou ook hier 50 kilometer moeten zijn.

10. Skoda Vision RS Concept

De Vision RS Concept moet laten zien hoe de plug-inhybride aandrijving van de Volkswagen-groep er zal uitzien. De 1.5 TSI van 150 pk wordt hier gekoppeld aan een elektromotor van 75 kW (102 pk) om in totaal 245 pk te produceren. De 13 kWh sterke batterij moet deze conceptcar volgens Skoda zo’n 70 kilometer ver brengen in volledig elektrische modus.

Advertentie
Advertentie
Advertentie