François Piette

3 JUN 2014

Top‑5 betaalbare V12 coupés

In de plaats van een monovolume met diesel, even sensueel als een koelkast, kun je jezelf plezieren met een authentieke coupé. Een auto met een ‘smoel’ aangedreven door de meest nobele krachtbron: een V12. Er zijn heel wat coupés met twaalfcilinder op de markt, bovendien voor erg lage prijzen. Maar vergeet niet te denken aan het budget voor onderhoud, verzekering, taksen en brandstof, dat kan de balans snel doen omslaan.

BMW 850 Ci (1990-1996): +/- 16.000 euro

Vergeet de Clio dCi: voor dezelfde prijs haalt je een meesterwerk van het begin van de jaren negentig in huis. Een verleidelijke lijn, hoog comfort, topuitrusting en als klap op de vuurpijl een V12 van vijf liter. De heeft trouwens niets te zien met zijn Italiaanse tegenhangers: hij draait rustig en levert ‘maar’ 300 pk. Sportievelingen kunnen 10.000 euro opleggen voor de CSi-versie, die 80 pk extra ontwikkelt.

Mercedes CL600 (2003-2006): +/- 15.000 euro

Het lijkt surrealistisch, maar voor dit bedrag trakteer je jezelf op het summum van het merk met de ster een tiental jaren geleden. Hier krijgt de V12 een paar turbo’s en levert hij 500 pk. Maar verwacht geen sterk karakter: spreken is zilver, zwijgen is goud. Deze CL is een monument met ontelbare gadgets en een schitterend comfort. Zelfs tien jaar later.

Aston Martin DB7 Vantage (2000-2003): +/- 30.000 euro

Akkoord, het budget loopt hier een beetje op. Maar eigenlijk is het nog altijd niet duur: het gaat tenslotte om een Aston Martin. De DB7 Vantage wijdde de V12 in die vandaag nog altijd onder de kap van de huidige modellen ligt. Op het programma staan een opwindend geluid en schitterende soepelheid. De lijn en de prestaties verleiden meer dan de afwerking en het weggedrag. Voor de liefhebbers: de GT-versies voegen nog meer karakter toe (en vooral geluid).

Ferrari 412 (1985-1990): +/- 30.000 euro

Zoek niet verder: dit is de goedkoopste Ferrari met twaalf cilinders. De hoekige lijn getuigt nochtans van groot classicisme terwijl de V12 trouw blijft aan zichzelf: vol en helder. De meeste exemplaren zijn uitgerust met een automaat die het Latijnse karakter wat afvlakt. De zeldzame versies met manuele versnellingsbak kosten ongeveer 5.000 euro meer. Bij deze bolide zijn de onderhoudskosten wel torenhoog.

Jaguar XJ-S V12 (1991-1993): +/- 12.000 euro

De XJS en XJ-S konden minder begeesteren dan hun voorouder, de E-Type, maar het blijven verleidelijke auto’s. Deze versies van het begin van de jaren negentig hebben hun kinderziektes achter de rug, vooral elektrische storingen. Het comfort is schitterend en de krachtige V12 hoor je bijna niet. De motor is zeer solide, maar vraagt wel een flinke slok benzine.

 

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ