De NHTSA, de Amerikaanse overheidsorganisatie die zich buigt over de veiligheid op de weg, heeft een onderzoek geopend naar de deurgrepen in de Tesla Model Y. Bij 174.000 exemplaren van het modeljaar 2021 zou het systeem erachter de geest kunnen geven, en de NHTSA wil weten of een terugroepactie nodig is. Het Amerikaanse merk wacht de afloop van dat onderzoek niet af, en is gestart met de ontwikkeling van nieuwe exemplaren. Dat liet Tesla-designchef Franz von Holzhausen vallen in een podcast van Bloomberg, waarover persagentschap Reuters bericht.
Fysieke deurgrepen
Het probleem met het huidige systeem om de deuren van binnenuit te openen, is dat er een elektronische knop is om dat te doen. En die werkt niet wanneer het 12V-systeem van de auto uitvalt door een technische storing of bij een ongeval. En het laatste wat je in zo’n situatie wil, is vastzitten in je auto. Er is een manier om de deuren in de Model Y zowel voor- als achterin fysiek te openen, maar vooral achterin is dat ingewikkeld (beeld rechts).

Er moet een afdekplaatje verwijderd worden om aan een trekkabel te geraken, wat vooral voor kinderen moeilijk kan zijn. Als je überhaupt al weet hoe het moet. Von Holzhausen vertelde in de podcast dat er nu gewerkt wordt aan een knop of deurgreep die zowel de fysieke als de elektronische deuropening combineert.
Inklapbare deurklinken binnenkort verboden?
Maar dat is niet het enige nieuws dat deze week te rapen viel rond deurklinken. China zou immers in het koetswerk verzonken deurklinken willen verbieden wegens onveilig. Dit soort aerodynamische deurklinken komt automatisch uit de deuren wanneer je met je hand nadert en verstopt zich terug wanneer je begint te rijden… in normale omstandigheden toch. Soms zijn er storingen, de 12V-batterij die ze van stroom voorziet kan plat zijn of ze kunnen vastvriezen, waardoor het onmogelijk wordt om de deuren te openen.

China denkt er daarom aan om ze al vanaf 2027 te verbieden, en dan zal waarschijnlijk de hele autowereld volgen. Of hoe in tijden van elektrificatie, digitalisering en ingewikkelde veiligheidssystemen in auto’s ingenieurs zich soms ook nog moeten buigen over op het eerste zicht eenvoudige zaken...












