of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Test: Maserati GT2 Stradale, G-krachten in alle richtingen

{"fr":"Maserati MC20 Cielo bleu sur autoroute, ciel dramatique en arrière-plan.","nl":"Blauwe Maserati MC20 Cielo op snelweg, dramatische lucht op de achtergrond."}
{"fr":"","nl":""}
1/15

Test: Maserati GT2 Stradale (2025), G-krachten in alle richtingen

Test: Maserati GT2 Stradale, G-krachten in alle richtingen

De voor de openbare weg gehomologeerde versie van de Maserati GT2 raceauto, de GT2 Stradale, pusht de MC20 tot het uiterste. Zowel wat de stijl betreft, om extra aandacht te trekken... als op het vlak van sensaties!

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

18 September 2025

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

Toen Maserati begon met de ontwikkeling van zijn nieuwe supercar MC20, die de terugkeer van het merk betekende in dat segment, plande de Italiaanse autobouwer meteen ook om het model in te zetten in GT2-races en zo opnieuw zijn intrede te doen in de autosportwereld. Deze GT2 Stradale, geproduceerd in een gelimiteerde oplage, vat nu post tussen de straatversie van de MC20 (inmiddels omgedoopt tot MCPura) en de GT2 raceversie. Een GT2 die gehomologeerd is voor gebruik op de openbare weg dus, zoals zijn bijnaam ‘stradale’ met de nodige Italiaanse flair aankondigt.

Design - Maserati GT2 Stradale

Expliciete look

En dat is nog maar het begin. De sensuele lijnen van de MC20 deden al bij de eerste aanblik harten sneller kloppen. De GT2 Stradale-uitvoering gaat nog een stap verder om de pure lust naar een nieuw hoogtepunt te tillen. Als GT2 ruilt de MC20 haar elegante avondjurk in voor nog verleidelijkere accessoires. En dat werkt: het was lang geleden dat we een testauto hadden die zo de aandacht trok. Een ware magneet voor gelegenheidspaparazzi, brede glimlachen, opgestoken duimen en spontane gesprekken. Een kleine anekdote: we moesten ons verontschuldigen bij een vrachtwagenchauffeur die in vervoering raakte omdat we geen Italiaans spraken. Hij sprak in de taal van Dante uitvoerig lof bij het zien van de schoonheid met Italiaanse nummerplaat.

Oorlogskleuren en carbon accessoires

Het moet gezegd dat er bij ons testmodel niet echt bespaard was op opties om de aantrekkingskracht nog wat te vergroten. Met name de speciale matte lak met pareleffect uit de ’Fuoriserie’-collectie, de geel gelakte carbon remklauwen, of nog de gesmede velgen met geanodiseerde centrale moer. Om nog maar te zwijgen van het exterieurpakket in mat carbon, dat nog een extra laag koolstofvezel toevoegt (dorpels, frontspoiler en achterdiffusor) bovenop de andere lichtgewicht addenda die al duidelijk opvallen (motorkap, dak en achterspoiler).

Minder gewicht...

Die addenda, overgenomen van het competitiemodel, maken deel uit van het speciale afslankingsprogramma voor de GT2 Stradale ten opzichte van de MC20. In totaal verliest de Italiaanse nog eens 60 kg, waardoor het leeggewicht slechts 1.365 kg bedraagt. Gezien de vrij imposante buitenafmetingen (4,67 m lang en 1,97 m breed) en de aanwezigheid van een zescilinder onder de motorkap, is dat weinig. Zelfs de kampioen van het ascetisme, de Porsche 911 GT3 RS, heeft een leeggewicht van 1.450 kg. Met alle vloeistoffen gevuld komt onze Italiaanse in de buurt van +- 1.500 kg rijklaar gewicht (1.475 kg op het inschrijvingsbewijs van ons testmodel) van de Lotus Emira Turbo SE die we onlangs testten. En dat is een aanzienlijk compacter model (4,41 m) aangedreven door ‘slechts’ een kleine viercilinder.

...maar meer downforce

Naast het verlagen van het totaalgewicht dankzij carbon accessoires, kan de GT2 Stradale, als een versie die gemaakt is om zo snel mogelijk banden te verslijten op het circuit, natuurlijk ook op die accessoires rekenen om zijn koeling te verbeteren (met name dankzij de luchtopeningen in de motorkap) en zijn aerodynamische downforce te verhogen. De grote uitstekende achtervleugel in boemerangvorm is handmatig verstelbaar. De GT2 Stradale kan zo tot 500 kg downforce genereren bij 280 km/u met de achtervleugel in de maximale stand (130 kg aan de voorkant en 370 kg aan de achterkant) tegenover ‘slechts’ 145 kg bij 280 km/u voor de MC20 (35 kg aan de voorkant en 110 kg aan de achterkant). Letterlijk een andere gewichtsklasse.

Blauw-zwarte Maserati auto geparkeerd voor een moderne garage. Close-up van het voorwiel van een racende Maserati MC20 op het circuit. Blauwe Maserati MC20 met spoiler op circuit, elegante en sportieve achterkant.
Advertentie

Gebruiksgemak - Maserati GT2 Stradale

Donkere en sportieve sfeer

De vleugeldeuren, die niet alleen het spectaculaire karakter van de bolide versterken maar ook duidelijk het koolstofvezel koetswerk laten zien, geven toegang tot een interieur zonder opsmuk. Een interieur dat, als je dat wenst, ook recht heeft op een optioneel carbonpakket. Over het algemeen zijn de gebruikte bekledingsmaterialen mat en donker om reflecties zoveel mogelijk te vermijden, zodat de concentratie van de bestuurder niet wordt verstoord.

Monocoque kuipjes, optionele racegordels

Je laat je zakken in monocoque kuipzetels die uitstekende ondersteuning bieden op schouderhoogte (maar waarvan de grote ‘schuimblokken’ comfortabeler hadden kunnen zijn voor de onderrug). Als je wil, kan je deze kuipstoelen ook inruilen voor meer traditionele sportzetels. Maar dat zou jammer zijn. In ons testmodel vonden we daarentegen klassieke veiligheidsgordels, die aanzienlijk praktischer zijn voor dagelijks gebruik op de weg. Maar natuurlijk kan een vierpuntsgordel van Sabelt als optie worden besteld als je intensief gebruik op het circuit overweegt. De centrale verstevigingskooi benadrukt de draaiknop waarmee je kan schakelen tussen de rijmodi, naast de D/M- en R-knoppen om de automatische versnellingsbak te bedienen. En dat is het zowat, afgezien van de twee 10,25 duim grote schermen die respectievelijk dienen als digitale instrumentencluster en als infotainmentscherm met Android Automotive-systeem. Naast de hedendaagse connectiviteitsdiensten die je tegenwoordig mag verwachten, kan je op dat scherm ook prestatiegegevens afficheren die nuttig zijn om bijvoorbeeld de temperatuur van de vitale organen van de Italiaanse schoonheid tijdens sportief rijden te monitoren.

LED-stuurwiel

Het belangrijkste element in het interieur van deze GT2 Stradale is echter het stuur. Dat is bekleed met Alcantara en verfraaid met blauwe stiksels, stuurt met precisie (maar niet noodzakelijkerwijs zo chirurgisch als je zou verwachten) en is in alle situaties een praktisch hulpmiddel. Wanneer je op de weg rijdt, kan je bijvoorbeeld de neus van het beest met een druk van je duim op de speciale knop omhoog brengen, als je eraan hebt gedacht om de optie voor het liftsysteem van de vooras aan te vinken. Een optie die we sterk aanbevelen als je je dierbare carbon voorspoiler niet regelmatig over het asfalt wil horen schrapen. En wanneer je het geluk hebt om op het circuit te rijden, komt het stuur visueel tot leven via negen witte, blauwe en rode LED's die in het bovenste deel zijn verwerkt. Ze helpen om de verzetten van de 8-versnellingsbak optimaal te wisselen via de grote vaste schakelpeddels wanneer je overschakelt naar de handmatige modus.

Bestuurder in het interieur van de Alpine A110, rijdend op een landelijke weg. Blauwe sportstoel Maserati met veiligheidsharnas, interieur van een krachtige auto. Maserati MC20 met geopende vleugeldeuren op circuit, onder gedeeltelijk bewolkte hemel.
Advertentie

Rijervaring - Maserati GT2 Stradale

+10 pk, maar zonder spektakel

Niet verrassend omvatten de ingrepen om van de MC20 een GT2 Stradale te maken ook een kleine vitaminekuur, bovenop de afslankkuur. De 3.0l V6 biturbo met droog carter (die luistert naar de welluidende naam Nettuno) blijft behouden onder de motorkap, maar zijn maximale vermogen stijgt met 10 pk dankzij aanpassingen aan het uitlaatsysteem en elektronische finetuning. Je rechtervoet stuurt hier dus tot 640 pk bij 7.500 tpm en 720 Nm vanaf 3.000 tpm aan. Er valt niet over te twisten: deze motor, krachtig in alle toerentallen, katapulteert de lichte GT2 Stradale efficiënt in alle situaties. Vanuit stilstand, met een launch control die de bolide in amper 2,8 seconden naar 100 km/u stuwt; bij inhaalmanoeuvres met explosieve acceleraties zelfs bij lage toerentallen; of om door te trekken tot een topsnelheid van 328 km/u aan het einde van (lange) rechte stukken. Een mechanisch geheel dat niet alleen kracht levert maar ook nog eens behoorlijk goed klinkt. Maar om helemaal eerlijk te zijn, moeten we toegeven dat je niet dezelfde sensatie ervaart tijdens sportief rijden als wanneer je bijvoorbeeld de atmosferische flat-six van een Porsche 911 GT3 RS bespeelt, die zijn vurigheid uitschreeuwt tot 9.000 tpm!

Zuignap

Maar laten we het plezier niet bederven. Eenmaal de banden op temperatuur zijn, toont de Maserati GT2 Stradale een indrukwekkend vermogen om G-krachten in alle richtingen te incasseren. Niet alleen duwt ze de nekwervels tegen de monocoque kuipjes tijdens acceleraties, maar ze trekt ze ook naar voren dankzij de (enorme) koolstofvezel remmen die speciaal zijn ontwikkeld met de hulp van Brembo. De specifieke wielophanging van de GT2 Stradale, iets stijver (wat zorgt voor een wat ‘droog’ karakter op hobbelige wegen, maar zonder overdrijving), doet ook wonderen in snelle bochten, mede dankzij de gemaximaliseerde aerodynamische downforce. Je incasseert dan indrukwekkende laterale G-krachten, zonder zelfs maar het gevoel te hebben dat je de grenzen van de auto benadert. Het voelt aan als een zuignap. Over het algemeen blijft de GT2 Stradale, ondanks de indrukwekkende looks van een nauwelijks getemd competitiebeest, vrij gemakkelijk te beheersen. De reacties zijn in ieder geval progressief en redelijk eenvoudig controleerbaar.

Optimale tractie

En dat is ook te danken aan de indrukwekkende tractie van de Italiaanse schone, in ieder geval op goede droge ondergrond. De 640 paarden worden enkel via de achterwielen efficiënt op de weg overgebracht, zelfs in Sport-modus. Als je meer wil 'dansen' met de schoonheid uit Modena, kan je overschakelen naar Race-modus en genieten van het elektronische sperdifferentieel achteraan, zodat je de uitbrekende achterkant kan controleren met je rechtervoet. De oefening is des te plezieriger omdat Maserati 4 interventieniveaus heeft voorzien, van Race 1 tot Race 4, om te genieten van steeds meer elektronische vrijheid, afhankelijk van je rijvaardigheid. Tot je bijna volledig meester bent over je eigen lot. In Race-modus moet je wel rekening houden met de onnodig bruuske klappen van de versnellingsbak bij elke schakeling. Maar dat is vrij gebruikelijk op dit niveau van sportiviteit...

Blauwe Maserati MC20 in bocht op plattelandsweg. Blauwe Maserati MC20 op circuit met hoge snelheid, achteraanzicht met spoiler.
Advertentie

Budget - Maserati GT2 Stradale

Hoeveel kost de Maserati GT2 Stradale?

Maserati is van plan om slechts 914 exemplaren van zijn GT2 Stradale te produceren. Een knipoog naar het oprichtingsjaar van Maserati (1914), wat in de verf wordt gezet door een plaatje in het interieur. Ondanks de exclusiviteit stijgt de prijs van de Italiaanse schone niet buitensporig ten opzichte van de ‘normale’ MC20. In België kost de GT2 Stradale weliswaar bijna € 310.000 (€ 309.900 om precies te zijn). Maar een MC20 kost tegenwoordig sowieso al bijna € 290.000 (€ 289.700), dus alles is relatief. Ter vergelijking: de Porsche 911 GT3 (510 pk) en GT3 RS (525 pk) hebben aanzienlijk minder elitaire basisprijzen, ondanks een even radicale aanpak: respectievelijk € 220.500 en € 260.650. Met de Maserati zitten we dus eerder in de prijsklasse van een Ferrari 296 GTB (±€ 300.000), zonder waarschijnlijk de hoogtes te bereiken van zijn radicale versie 296 Speciale die meer dan € 400.000 kost.

Dure opties

We moeten echter opmerken dat we hier ook te maken hebben met een niveau van personalisatie dat ondenkbaar is voor de doorsnee sterveling. De meeste interessante technische elementen van het model zijn gebundeld in het ‘Performance’- of ‘Performance Plus’-pakket, die evenveel kosten als een kleine auto: € 12.125 en € 16.456. Tel daar nog de waanzinnige prijs van het carbonpakket voor het koetswerk bij, dat zelfs evenveel kost als een premium auto (€ 43.560), plus de € 9.075 voor het carbonpakket voor het interieur, dan tik je al snel de € 400.000 aan als je ook nog een lak uit het ‘Fuoriserie’-programma kiest, zoals onze ‘Digital Aurora’-kleur voor... € 22.290. De prijs van exclusiviteit, die de keuzemogelijkheden op de optielijst van een Porsche 911 GT3 RS bijna als koopjes doet lijken...

Verdict - Maserati GT2 Stradale

In haar GT2 Stradale-jasje wint de compacte supercar van Maserati ongetwijfeld aan exclusiviteit, zonder al te veel afbreuk te doen aan de dagelijkse bruikbaarheid. Wel zal je nog vrij dure opties moeten aanvinken om het maximale potentieel te benutten van de meest radicale straatlegale Maserati van dit moment. Maar afhankelijk van je verwachtingen, zorgt dit ervoor dat je alle aandacht van nieuwsgierigen trekt wanneer je voorbijrijdt en/of kan genieten van duizelingwekkende bochtsnelheden.

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie