Het is blijkbaar de mode in Modena om de faceliftversie van een sportwagen een volledig nieuwe naam te geven. Na de Ferrari Amalfi, die de Roma opvolgt, is er nu ook de Maserati MCPura. En nee, je ogen bedriegen je niet: het is inderdaad ‘gewoon’ de MC20 met enkele minieme aanpassingen. Nu had de Italiaanse supersportwagen niet veel verbetering nodig, maar om dit een “langverwachte wereldpremière” te noemen, gaat toch een paar stappen te ver…
De Maserati MCPura is een evolutie van de MC20 die in 2020 werd gelanceerd en de verjonging van het Maserati-gamma inluidde. Waar de evolutie precies zit? Als je héél goed kijkt, kan je iets gewijzigde voor- en achterbumpers zien. Dat is het. Zelfs de lichtsignatuur is identiek gebleven, wat meestal een gemakkelijke wijziging is bij een facelift. Maserati wijdt echter meerdere paragrafen van zijn persbericht aan de nieuwe kleuren die je kan kiezen, waaronder het Ai Aqua Rainbow vanop de foto’s. Een hemelblauwe kleur die je zowel glanzend als mat kan bestellen. Maar wel tegen een forse meerprijs, want de kleuren maken deel uit van het Fuoriserie-programma.



Nieuwe kleuren en materialen
Ook het interieur van de Maserati MCPura is grotendeels gelijk gebleven ten opzichte van de MC20. Er zijn wel nieuwe materialen en kleuren te krijgen, met een grotere nadruk op Alcantara, terwijl het stuurwiel optioneel met schakellichtjes kan worden uitgerust. Ook het infotainment zou een update hebben gekregen, wat misschien wel de meest welkome verbetering is van allemaal.


Zelfde Nettuno-V6
Onder de motorkap blijft alles bij het oude. De Maserati MCPura wordt nog steeds aangedreven door een centraal geplaatste 3.0 V6 ‘Nettuno’ met twee turbo’s, goed voor 630 pk en een koppel van 720 Nm. Dankzij het relatief lage gewicht van minder dan 1.500 kilo kan de Italiaanse supercar in 2,9 seconden van 0 tot 100 km/u sprinten en haalt hij een topsnelheid van meer dan 320 km/u.
De Maserati MCPura is nog steeds ‘Made in Italy’ en wordt geproduceerd in de Maserati-fabriek in Modena, waar ook de Nettuno-motor, de GT2 Stradale (de extreme versie van de MC20) en binnenkort ook de GranTurismo en GranCabrio worden gebouwd. De prijzen zijn nog niet bekend, maar de MC20 startte bij zo’n 250.000 euro. Reken op een gelijkaardig tarief voor deze faceliftversie.