of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Voiture de course Saab 99 avec livrée de sponsors rétro et aileron arrière proéminent.","nl":"Raceauto Saab 99 met retro sponsorbestickering en opvallende achtervleugel."}
{"fr":"Voiture de course BMW classique, modèle CSL, livrée sponsorisée, fond gris.","nl":"Klassieke BMW raceauto, model CSL, sponsorbeplakte livery, grijze achtergrond."}
1/6

Zoute Concours Auction: deze 5 rallylegendes kunnen de jouwe worden!

Van 8 tot 12 oktober is Knokke weer het Mekka van de Belgische mondaine oldtimerwereld. Traditiegetrouw horen er bij de ‘Zoute Grand Prix Car week’ veilingen, met dit jaar ook enkele legendarische modellen uit de motorsport die onder de hamer gaan.

Geschreven door Arnaud Henckaerts

18 September 2025

Advertentie

Op vrijdag 10 oktober organiseert Broad Arrow de Zoute Concours Auction, met naast hypercars, klassiekers en concepts ook enkele legendarische racemodellen. 

BMW 3.0 CSL Group 2 (1976)

De meest in het oog springende bolide op de veiling is misschien niet de duurste, maar wel één met een Belgisch verhaal. Deze BMW 3.0 CSL Group 2 werd als lege koets door BMW geleverde aan Jean-Marie Detrin van de Brusselse garage Dewilde Motors. Die liet hem prepareren door Emilio Alonso en de auto won in 1976 achtereenvolgens de Group 2-klasse op de 24 Uren van Le Mans en de algemene titel in de 24 Uren van Spa. De BMW werd in 2006 gerestaureerd en kreeg in 2018 een nieuw motorblok bij Gipi Motor. De veilingprijs wordt geschat op € 500.000 - € 600.000.

Klassieke BMW raceauto, model CSL, sponsorbeplakte livery, grijze achtergrond.
Advertentie

Fiat 131 Abarth Rally Group 4 (1976)

De 131 is op het eerste gezicht niet meteen de meest tot de verbeelding sprekende Fiat, maar in Abarth-vorm leverde hij het merk wel drie constructeurstitels op in het Wereldkampioenschep Rally (1977, 1978 en 1980). Eén van de 46 exemplaren is te koop op de Zoute Concours Auction. Dit exemplaar nam in 1977 deel aan het wereldkampioenschap rally met aan boord Fulvio Bachelli/Francesco Rosetti en Markku Alén/Ilkka Kivimäki. Hij is net gerestaureerd en afgewerkt in de Olio Fiat-livrei waarmee hij in 1977 de Rally van Portugal reed. De veilingprijs wordt geschat op € 320.000 - € 380.000.

Fiat 131 Abarth met Olio Fiat livery, iconische raceauto op groen grasveld.
Advertentie

Citroën BX 4TC (1985)

In de jaren ‘80 ging het er nog wilder aan toe in het Wereldkampioenschap Rally met de legendarische Group B-modellen. De meest bekende zijn de Audi S1 Quattro, Lancia Delta S4 en de Peugeot 205 T16, maar ook Citroën wilde een graantje meepikken met de BX 4TC… Alleen werd het model voorgesteld net op het moment dat de FIA een einde maakte aan het Group B-tijdperk. 86 van de 200 gebouwde 4TC’s waren verkocht, en het merk vernietigde de overblijvende exemplaren. Deze zeldzame BX 4TC (met chassisnummer XL3024) werd cadeau gedaan aan motorsportlegende Jean-Pierre Beltoise en heeft slechts 180 km op de teller. De veilingprijs wordt geschat op € 100.000 - € 150.000.

Witte Citroën BX Sport op zanderig terrein, een icoon van de jaren 80 auto's.
Advertentie

Lancia Delta HF Integrale Martini ‘Safari’ Group A (1989)

Hoewel er ook een Lancia Stratos geveild wordt, is dat een ‘Stradale’-versie die door zijn eigenaar omgebouwd werd tot Group 4-specificatie. Een mooie wagen, maar deze Delta HF Works is de ‘real deal’ van het Lancia Works-team. Hij werd in 1989 door Jorge Recalde en Jorge Del Buonoin ingezet in de legendarische Safari Rally in Kenia, en ook door niemand minder dan Miki Biasion gebruikt als oefenwagen. Hij is afgewerkt in de originele livrei van het rallyseizoen van 1989. De veilingprijs wordt geschat op € 300.000 - € 400.000.

Lancia Delta Integrale rallywagen met Martini-livery, naast een maïsveld.
Advertentie

Ferrari 365 GTB/4 Daytona Competizione Specification (1970)

Deze Ferrari 365 GTB startte zijn leven als een ‘gewoon’ model voor de openbare weg en werd pas in 1983 omgebouwd naar een Group 4 racewagen door zijn derde eigenaar. In 2023 werd hij in de kleuren gezet van de 365 GTB/4 die in 1974 de GTS-klasse won tijdens de 24 Uren van Le Mans. Niet echt origineel dus, maar hij is wel inzetbaar op de openbare weg en dankzij de race-tuning is hij ook perfect inzetbaar voor prestigieuze klassiekeraces, met een FIVA- en FIA-paspoort dat geldig is tot 2034. De veilingprijs wordt geschat op € 800.000 - € 1.000.000.

Rode Ferrari Daytona met raceversiering, geparkeerd voor een maïsveld.
Advertentie

Meer info over deze en andere bolides in de Broad Arrows veiling vind je hier.

Arnaud
							Henckaerts

Arnaud Henckaerts

Foto’s: broadarrowsauctions.com

Advertentie