François Piette

23 AUG 2010

Toyota Aygo: let’s go eco

Toyota heeft gesleuteld aan zijn kleine driecilinder en zo de emissies van de Aygo beperkt. De 1.0 VVT-i met manuele versnellingsbak zakt onder 103 g CO2/-km en heeft daardoor recht op de overheidskorting op de aankoopprijs van vijftien procent.

Op de gram juist

Met de korting afgetrokken, heb je al een Aygo voor 7.856 euro. Die is nog altijd beschikbaar met drie of vijf deuren en eventueel ook met een gerobotiseerde versnellingbak. Jammer genoeg stijgt de uitstoot dan wel tot 106 g CO2/km of precies een gram boven de grens van 105 g/km. In plaats van vijftien procent krijg je dus maar drie procent overheidskorting.

Helaas geen goed nieuws voor de dieselrijders. De dieselversie, een 1,4-liter van PSA met 55 pk, verdwijnt geruisloos uit het gamma.

Na de Auris HSD en de Prius is de Aygo het derde model van Toyota dat minder dan 105 g CO2/km uitstoot. Origineel is dat deze drie modellen allemaal worden aangedreven door een benzinemotor.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie