Robin Van den Bogaert

6 MRT 2012

Toyota FT‑Bh: vermageringskuur

De ingenieurs van Toyota kregen een ambitieus bestek: bouw een auto van het formaat van de Yaris die een kwart minder weegt en de helft verbruikt. Het resultaat is deze originele FT-Bh, een studiemodel dat op het salon van Genève te zien is.

De FT-Bh is een fractie groter dan de nieuwe Yaris, maar zet toch aanzienlijk minder gewicht op de schaal. Dankzij staal met hoge stijfheid, aluminium en magnesium weegt deze stadsauto slechts 786 kg, tegenover 1.030 kg voor een Yaris 1.0. Nog indrukwekkender wordt het als je weet dat de FT-Bh over een benzine- én een elektromotor beschikt. Op het koetswerk, het interieur, het chassis en de elektronica moest dus ongeveer 340 kg bespaard worden om het doel te bereiken.

De FT-Bh ziet er bijgevolg minimalistisch uit. Futuristisch is hij ook, dankzij de bijzondere vorm van het gestroomlijnde koetswerk (luchtweerstandscoëfficiënt 0.235). Geen zijspiegels of handgrepen, maar gladde lijnen, 'windvriendelijke' velgen met smalle wielen en een dak dat achteraan sterk daalt. De airco gaat heel zuinig met energie om en koelt alleen de delen waar passagiers zitten. De matte lak van het koetswerk werd gekozen omdat die goed warmte bewaart. Door al die inspanningen verbruikt de 1.0 tweecilinder benzinemotor gemiddeld maar 2,1 l/100 km (49 g CO2/km).

Advertentie
Advertentie
Advertentie