Bert Troubleyn

22 DEC 2020

Toyota gaat Aston Martin achterna

Akio Toyoda bindt de strijd aan tegen de elektrische auto en gebruikt daarbij dezelfde tactiek als Aston Martin: valse informatie verspreiden.

Toen Japan begin december aankondigde na te denken over een verbod op personenwagens met brandstofmotoren, schreven we al dat dit nieuws waarschijnlijk op weinig enthousiasme zou worden onthaald door de lokale auto-industrie. Toyota-baas Akio Toyoda is de eerste om boos te reageren. De CEO van de grootste autobouwer ter wereld (in productievolume) gaf een week later namelijk een persconferentie waarin hij de “overdreven hype rond elektrische voertuigen” op de korrel nam. Hij kwam met dezelfde argumenten als een studie die recent in het Verenigd Koninkrijk verscheen en waarvan ondertussen al bewezen is dat het om een smeercampagne op kosten van Aston Martin ging: elektrische auto’s lijken volgens hem alleen maar schoon omdat ze geen vervuilende stoffen uitstoten tijdens het rijden, maar de elektriciteit moet ook ergens worden opgewekt. Ondertussen is nochtans al lang aangetoond dat EV’s zelfs met ‘grijze stroom’ nog steeds beter zijn voor het klimaat dan fossiele voertuigen.

Liever hybrides

Bovendien zou het productieproces van een EV volgens Toyoda (en Aston Martin) zoveel meer energie vreten dat de koolstofbalans niet beter zou zijn dan die van modellen met een verbrandingsmotor. Al die argumenten zijn al lang door onderzoekers ontkracht, maar Toyoda kiest ervoor om het wetenschappelijk bewijs naast zich neer te leggen. Hij verklapte tijdens zijn toespraak trouwens ook waarom: “Het huidige businessmodel van de auto-industrie zal bezwijken”. Lees: Toyota blijft liever zoals vanouds hybrides bouwen, een materie waarin het sterk staat en waarmee het nog flink geld verdient. Wat het verhaal nog vreemder maakt, is dat de Toyota-groep vorige week nog maar een gloednieuw elektrisch platform heeft aangekondigd dat revolutionaire batterijen zou gebruiken. Wat dan meteen de vraag oproept met hoeveel toewijding de ontwikkeling van dat platform is gebeurd, als de CEO van het bedrijf er niet eens in gelooft…

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie