Het is zover: de SUV waarvan wereldwijd al 15 miljoen exemplaren zijn verkocht, krijgt een grondige update – en dat is duidelijk te zien! Hij oogt tegelijk robuuster en dynamischer, en combineert op slimme wijze tal van designelementen die zijn overgenomen van andere iconische modellen van het Japanse merk.
Hoewel de 6e generatie van de Toyota RAV4 ongeveer even groot blijft als zijn voorganger, straalt de koetswerkvorm nu meer dynamiek en robuustheid uit. Voor die uitstraling liet hij zich onder meer inspireren door de nieuwste Land Cruiser, maar ook door de Amerikaanse Crown Signia en Camry. De boemerangvormige lichtsignatuur vooraan vinden we dan weer terug op de recentste modellen zoals de bZ4X, bZ4X Touring, C-HR+, Urban Cruiser, C-HR en Prius. De RAV4 blijft ook beschikbaar in de sportieve GR Sport-uitvoering, die zich nu nog duidelijker onderscheidt van de andere versies dankzij specifieke bumpers die de Japanse SUV een veel dynamischer voorkomen geven.



Robuuster én technologischer!
Binnenin vinden we een volledig nieuw dashboard terug, met een strakkere en meer solide vormgeving. Het omvat een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch en een centraal scherm van 12,9 inch. Dat laatste maakt gebruik van een nieuw multimediasysteem, terwijl de volledige wagen draait op een gloednieuw softwareplatform met de naam Arene. Dat biedt niet alleen toegang tot nieuwe veiligheidsfuncties, maar vormt vooral de eerste stap van Toyota richting “software-gedefinieerde” wagens. Dankzij dit platform kan de RAV4 over-the-air updates ontvangen die de functionaliteit en prestaties van het model in de loop van de tijd verbeteren.





Enkel hybride en plug-in hybride aandrijflijnen, maar wel verbeterd
Op technisch vlak evolueert de Toyota RAV4 eveneens, zij het voorzichtiger. Hij weerstaat aan de lokroep van de volledige elektrificatie en behoudt klassieke en plug-in hybride motorisaties. Alle versies maken gebruik van een 2,5 liter-viercilinder benzinemotor die nu meer vermogen levert. De hybride versie van de RAV4 ontwikkelt voortaan 183 pk met voorwielaandrijving en 191 pk met vierwielaandrijving.
De plug-in hybride varianten krijgen bovendien een nieuwe batterij, goed voor een elektrische autonomie tot 100 km. Deze batterij kan bovendien laden aan 11 kW op wisselstroom (AC), goed voor een volledige lading in 3 uur, en tot 50 kW op gelijkstroom (DC), waarmee je van 10% tot 80% kan laden in 30 minuten. Dankzij deze nieuwe batterij en de krachtigere benzinemotor levert de plug-in hybride RAV4 voortaan 304 pk en vierwielaandrijving, goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 5,8 seconden. Voor het eerst is de PHEV-versie van de Japanse SUV ook verkrijgbaar met enkel voorwielaandrijving, goed voor 268 pk.



Wanneer en tegen welke prijs komt de nieuwe Toyota RAV4 naar België?
Helaas zijn de beschikbaarheid en de prijzen van de nieuwe Toyota RAV4 voorlopig nog onbekend. Hoewel deze 6e generatie net werd voorgesteld, wordt verwacht dat hij pas tegen het einde van het jaar – of zelfs pas in 2026 – op de Belgische markt zal verschijnen.