Robin Van den Bogaert

10 JAN 2012

Toyota Yaris HSD: minder betalen voor hybride

Met de nieuwe Yaris HSD wil Toyota hybrides toegankelijker maken voor het grote publiek. Na de Honda Jazz is de Yaris de tweede hybride stadswagen die bij ons op de markt komt.

Tegen 2020 wil Toyota van elk volumemodel een hybride aanbieden, een strategie die in 2010 begon met de hybride Auris. Kort na de autoshow van Genève in maart rijdt ook de Yaris afwisseld op een benzine- en elektromotor. Gezien de vlotte verkoop van de Prius en de Auris hybride wacht deze minder dure hybride een veelbelovende carrière in Europa.

Even ruim

Voor de Yaris ontwikkelde Toyota een nieuwe aandrijflijn: een 1.5 benzinemotor in combinatie met een elektromotor en een automatische versnellingsbak. Alle onderdelen werden zo compact mogelijk gehouden, zodat je niet moet inboeten op interieur- of kofferruimte. Die is precies hetzelfde als bij de gewone Yaris. Met een maximumvermogen van 100 pk zouden ook de prestaties in orde moeten zijn. Anders dan de Honda Jazz hybride, kan de Yaris over korte afstanden volledig op de elektromotor rijden.

Design

Wie zich al een idee wil vormen van de hybride Yaris, kan op het salon van Brussel een prototype bekijken dat lichtjes verschilt van het definitieve model dat in maart wordt voorgesteld. Tegenover de gewone Yaris herken je de hybride aan de blauwe Toyota-logo's, de nieuwe voorbumper en grille en de specifieke indeling van de voor- en achterlichten.

Prijs

De prijs van de Yaris hybride is nog niet bekend, maar Toyota belooft dat het de "goedkoopste full hybrid op de markt" wordt. Hou er echter rekening mee dat de hybride ongetwijfeld duurder wordt dan de gewone Yaris, alleen al door de standaarduitrusting met automatische versnellingsbak en airco.

Advertentie
Advertentie
Advertentie