François Piette

19 JUL 2011

Toyota Yaris: kleine Japanner steekt neus aan het venster

En dat is drie. Na een carrière van zestien jaar, is de Toyota Yaris vandaag toe aan zijn derde generatie. Als je ze alledrie naast elkaar ziet, stel je vast dat er een grondige evolutie heeft plaatsgevonden. De nieuwe Yaris is dynamischer dan vroeger. Hij neemt het recept over van de vorige modellen, maar met wat extra persoonlijkheid.

Woordje uitleg over Toyota

Met Toyota gaat het goed. Ondanks de natuurramp in Japan, staat de productie opnieuw op een normaal niveau: 100 procent in Europa en 90 procent in Japan. Kortom, het draait goed. De nieuwe Yaris, die geproduceerd wordt op de productielijnen van de fabriek in Valenciennes, moet de verkoop van het merk bestendigen. Toyota steekt zijn commerciële ambities in Europa niet weg: 1.000.000 verkochte wagens binnen twee à drie jaar.

Uiterst belangrijk segment

Het segment van de Yaris is het belangrijkste van Europa. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de kleine spruit ontworpen werd om ons, Europeanen, te behagen en op ons continent gebouwd wordt. Om de veeleisende Europese klanten te verleiden, rekent de Yaris op enkele nieuwe troeven zoals een aantrekkelijker design, sportiever dan ooit. Idem in het interieur, waar de instrumenten naar de bestuurder gedraaid werden. Tot slot zet de assemblagekwaliteit een grote stap voorwaarts. Het doel: de grote tenoren van de categorie (Polo, 207, Corsa, ...) nachtmerries bezorgen.

Groter, maar nog altijd klein

In dit segment wordt de grens van 4 meter lengte regelmatig overschreden, maar de nieuwe Yaris slaagt erin om daar onder te blijven (3.885 mm). Hij is tien centimeter langer dan vroeger, maar blijft heel redelijk. Het platform werd overgenomen van de vorige Yaris, maar aangepast en verfijnd voor meer comfort en doeltreffendheid. De straal van de draaicirkel is het vermelden waard: 4,7 meter.

Touch and Go

Het nieuwe infotainmentsysteem van de Yaris verwijst de concurrentie terug naar de oertijd. Toyota leverde geen half werk en liet zich inspireren door de topmodellen van het gamma. Het multimediasysteem heet Touch and Go en geeft je de mogelijkheid om te sms'en, het weer te raadplegen, het aantal vrije plaatsen op een parking op te zoeken of te navigeren met Google (via de simkaart van je gsm). Met de gps kun je ook een 'ecologische route' uitstippelen. Tot slot krijg je in real time verkeersinformatie van Touring.

Motoren

Toyota is erg gericht op benzinemotoren (het grootste deel van de verkoop in Europa in deze klasse) en slaat hard toe op het vlak van de CO2-uitstoot, die altijd onder 120 g/km blijft. De eenliter driecilinder ontwikkelt 69 pk en de 1.33 viercilinder 99 pk. Die laatste kan ook uitgerust worden met een continu variabele automaat, de MultiDrive S. 

De diesels scoren goed qua CO2 (103 tot 105 g/km), maar hinken een beetje achterop tegenover de laatste concurrenten. Onder de motorkap ligt de ouwe getrouwe 1.4 met 90 pk, eventueel gekoppeld aan een gerobotiseerde bak.

Een full hybrid is ook voorzien, maar komt pas in 2012. Een beetje geduld, beste lezers.

En vanbinnen?

We konden de nieuwe Yaris al even in het echt bekijken en ik kan je verzekeren dat de afwerking en vooral de sfeer erop vooruit gaan. Natuurlijk zijn er nog altijd details die verbeterd kunnen worden - de Polo blijft op dat vlak de koning - maar het geheel geeft een kwalitatief hoogstaande indruk en dat is belangrijk. De sfeer van de bestuurderspost is sportiever dan vroeger, vooral door de instrumenten in het verlengde van het stuur.

De ingenieurs hebben hard gewerkt aan de ruimte en de rijpositie. Zelfs buitengewoon grote personen (maar laten we niet overdrijven) voelen zich op hun gemak. De koffer biedt een correct volume van 286 liter en heeft een dubbele bodem. Die laatste lijkt helaas wel een beetje op knutselwerk.

Advertentie
Advertentie
Advertentie