Jean-Francois Christiaens

17 OKT 2018

Vergeten concept: Mercedes‑Benz Vario Research Car, vier auto’s in één

Waarom vier auto’s kopen als je er ook één kunt hebben? In 1995 kwam Mercedes met deze uitvinding op de proppen: een auto met vier koetswerkvormen.

Midden jaren 90 presenteerde Mercedes op het salon van Genève dit innovatieve conceptmodel: de Vario Research Concept. Het idee om vier auto’s in één te combineren leek gek, maar de oplossing was ingenieus.

Cabriolet, coupé, break of pick-up

Mercedes ontwikkelde een voorwielaangedreven chassis met een continu variabele transmissie. Boven de passagiersruimte en de koffer konden verschillende koetswerkvormen worden geplaatst, gemaakt uit versterkt koolstofvezel. Die wogen 30 tot 50 kilogram en konden in minder dan 15 minuten worden geïnstalleerd.

Inspiratie van het moment

De theorie van Mercedes rond deze auto was als volgt: de klant was eigenaar van de auto en huurde de verschillende koetswerken. Had hij daar zin in, dan kon hij zijn auto omvormen in een pick-up, coupé, break of cabriolet.

Innovatief

De Vario Research Car was zowel een stijlstudie als een technologielab. In 1995 beschikte hij bijvoorbeeld al over actieve koetswerkcontrole, kleurennavigatie en een afstandsradar, dingen die ten vroegste vijf jaar later pas begonnen op te komen. Maar ondanks de vraag ernaar ging de Vario Research Car nooit in productie.

Advertentie
Advertentie
Advertentie