Geconfronteerd met de problemen van stedelingen, beslist Mercedes om in de bres te springen en een stadswagen te ontwikkelen. Het lastenboek is eerder radicaal: niet meer dan 2,5 meter in de lengte en bijzonder wendbaar! De NAFA, een weinig elegante kubus, wordt in 1982 onthuld. Qua lengte respecteert hij het lastenboek, en hij is bovendien ook maar 1,5 meter breed en even hoog.
Net zoals bijvoorbeeld de latere Peugeot 1007, krijgt de NAFA schuifdeuren. Maar bij de kleine Duitser schuiven die… naar voor! Om te zorgen voor de nodige wendbaarheid, ontwikkelt Mercedes een systeem met 4 sturende wielen, wat een draaicirkel van 5,7 meter mogelijk maakt. Onder de motorkap van deze Mercedes vinden we een kleine driecilinder terug met een cinhoud van een liter en een vermogen van 45 pk.
Hoewel hij nooit voorbij het prototypestadium geraakte, wordt deze kleine voorwielaandrijver niet volledig vergeten. Hij geeft in 1993 aanleiding tot een andere concept car, de Studie A. En daarna tot de A-Klasse en de Smart.